Siirry pääsisältöön
Uutinen 23.10.2023

Sujuva duetto kassalla

Päivittäistavarakauppojen ikärajavalvonta on sekä osa kassatyöntekijän työtä että ostajan velvollisuus, mutta ennen kaikkea se on yhteistä vastuunkantoa. Toteutimme toista kautta putkeen Päivittäistavarakauppa PTY ry:lle ikärajavalvonnan tärkeydestä muistuttavan kampanjan, joka näkyy ja kuuluu ympäri Suomen kahden vuoden ajan syksystä 2023 alkaen. Kampanja ja sen kannustava, muista välittämisen tärkeydestä muistuttava pääviesti on otettu positiivisesti vastaan.

Päivittäistavarakauppa PTY ry:n tavoitteena on viestiä ikärajavalvonnasta kannustavasti, yhteisen hyvinvoinnin edistämistä korostamalla. Ikärajavalvonta on sekä osa kassatyöntekijän työtä että ostajan velvollisuus. ILME suunnitteli sekä toteuttaa ikärajavalvonnan tärkeydestä muistuttavan valtakunnallisen kampanjan jo toista kertaa, tällä kertaa artisti Lxandra keulakuvanaan.

Kampanjan ydin ”Sujuva duetto kassalla” korostaa sitä, kuinka kassalla sekä asiakas että kassahenkilö voivat omalta osaltaan sujuvoittaa asiointia ja pitää näin huolta itsensä ja muiden hyvinvoinnista. Osana kampanjaa yleisöä opastetaan toimimaan oikein eri tilanteissa, joissa kassahenkilö tekee ikärajavalvontaa. Siinä myös muistutetaan, mitkä ovat ikärajavalvottuja tuotteita. Interaktiivisilla somesisällöillä sekä ”Mikä on mun ikä”-pelin avulla kampanja auttaa yleisöä myös oivaltamaan, että iän arvioiminen ei ole aina helppoa.

Kampanja näkyy kahden vuoden ajan myymälöiden mainospinnoilla, kuten screeneillä ja julisteissa. Kampanjalla on lisäksi omat somekanavat Instagramissa, Facebookissa ja TikTokissa tunnuksella @sujuvaduetto. TikTokissa kampanjan voi bongata muutaman kuukauden välein myös tunnettujen somevaikuttajien sisällöistä. Kampanjan nettisivu sujuvaduetto.fi sisältää kampanjasisältöjen sekä Mikä on mun ikä -pelin lisäksi kattavaa ja hyödyllistä tietoa ikärajavalvonnasta ja sen eri asiointitilanteista.

 

Lue lisää kampanjasta

Tutustu edelliseen kampanjaan

Yhteistyön jatkaminen ILMEen kanssa tuntui luontevalta

Yhteistyön jatkaminen ILMEen kanssa tuntui luontevalta edellisen hyvin sujuneen sporttihenkisen kampanjan jälkeen. ILMEen idea musiikkiteemasta ja Lxandran mukanaolo kampanjassa luovat mahdollisuuden koskettaa uudenlaisia kohderyhmiä nuorten joukossa. Yhteistyö ILMEen tutun tiimin kanssa sujuu tehokkaasti ja mukavasti. ILMEen someammattilaiset aistivat viimeisimmät virtaukset ja visuaalinen työ on jo kerännyt kiitosta myymälöistä. Valovoimaisen ja rohkean Lxandran kanssa on helppo laulaa sujuvaa duettoa!

Mari Mattila, viestintäpäällikkö