![](https://www.ilme.fi/wp-content/uploads/2023/05/pty_naytonpaikka_hero_2560x1440.jpg)
PTY – Ikärajavalvonnan kampanja 2021-2023Erottuvasta viestinnästä potkua valtakunnalliseen kampanjaan
Ikärajavalvonta on tärkeä osa päivittäistavarakaupan toimintaa. Laki määrää, että alkoholia, tupakkaa ja rahapelejä ostaessa jokaisen alle 30-vuotiaalta näyttävän asiakkaan tulee pyydettäessä todistaa ikänsä henkilöllisyystodistuksella.
Päivittäistavarakauppa ry:n ikärajavalvonnan viestintäkampanja uudistetaan kahden vuoden välein. Kampanjan tavoitteena on valistaa nuoria todistamaan ikänsä ikärajavalvottuja tuotteita ostettaessa ja samalla myös tukea kaupan henkilökuntaa ikärajavalvonnan suorittajina. Kampanjassa halutaan vahvistaa jokaisen roolia vastuullisessa kauppa-asioinnissa.
Edellisen uudistuksen yhteydessä kampanjaan haluttiin puhaltaa uutta elämää lisäämällä erottuvuutta sekä löytämällä tunnettu keulakuva, joka lisäisi yleisön kiinnostusta kampanjaa kohtaan.
![](https://www.ilme.fi/wp-content/uploads/2023/04/ilme_pty_01.jpg)
![](https://www.ilme.fi/wp-content/uploads/2023/05/pty_naytonpaikka_visuelements.jpg)
![](https://www.ilme.fi/wp-content/uploads/2023/05/pty_webmockup.png)
Ratkaisu
Konseptisuunnittelu lähti liikkeelle kampanjakeulakuvien ideoinnista sekä urheiluhenkisen viestin ja erottuvan visuaalisen tyylin luomisesta.
Keulakuviksi valittiin Suomen jalkapallomaajoukkueiden maalivahdit ja kapteenit Lukas Hradecky ja Tinja-Riikka Korpela. Kampanjan alkaessa miesten maajoukkue oli juuri pelannut ensimmäistä kertaa EM-lopputurnauksessa, ja naisten maajoukkue oli selvittämässä tiensä vuoden 2022 EM-kisoihin. Hradecky ja Korpela tuovat kampanjaan huomioarvoa ja sopivat erinomaisesti viestimään urheiluhenkeä ja reilun pelin fiilistä. Oivaltava yhteys ikärajavalvontaan tulee siitä, että Lukas ja Tinja-Riikka toimivat omassa ammatissaan portinvartijoina ja joukkueidensa johtohahmoina. Vastaavasti kaupan kassatyöntekijä toimii ikärajavalvonnan alaisten tuotteiden ostamisen valvojana.
Kampanjaviesti ”Näytön paikka” syntyi siitä, että ammattilaisurheilijoille jokainen matsi on näytön paikka. Myös kuluttajilla on näytön paikka vastuullisen toiminnan suhteen kaupassa asioidessa. Kun ostoskorissa on ikärajavalvonnan alaisia tuotteita, kassaa lähestyessä kannattaa toimia fiksusti ja pitää henkilöllisyystodistus nopeasti saatavilla.
Maalivahtien reagointinopeudesta ja Näytön paikka -viestistä syntyi myös kampanjavideon käsikirjoitus. Videossa Hradecky ja Korpela kisaavat länkkärityyliin ja humoristisesti siitä, kumpi vetää paperit, eli henkilöllisyystodistuksen, nopeammin esiin hihastaan.
Kampanjan pää- ja tukiviesti toimivat inspiraationa myös kampanjan aikana luotuihin tukimateriaaleihin, kuten eri vaikuttajien toteuttamiin TikTok-videoihin ja muihin sosiaalisen median kanaviin suunniteltuihin ja toteutettuihin sisältöihin.
![](https://www.ilme.fi/wp-content/uploads/2023/04/ilme_pty_refe2.jpg)
![](https://www.ilme.fi/wp-content/uploads/2023/04/ilme_pty_07.jpg)
![](https://www.ilme.fi/wp-content/uploads/2023/04/pty_naytonpaikka_profilepic2.png)
Mitä teimme
Kampanjaa varten suunnittelimme ja toteutimme kaiken, avaimet käteen -periaatteella.
- Konsepti, ydinviestit ja visuaalinen ilme
- Kuvaukset kolmessa lokaatiossa & tuotannon ohjaus
- Kampanjavideo ja hyperstill-videot
- Kampanjan verkkosivu
- Ikätesti-verkkosivu
- Sisältöjen kirjoitus kaikkiin kanaviin
- Sosiaalisen median suunnitelma 2 vuodelle
- Somepostaukset ja hallinnointi, kanavina Facebook, Youtube, Instagram ja Tiktok
- Tiktokkaajien yhteistyön koordinointi, mm. Bertarr ja Kini Le
- Kaupan koulutusmateriaalit
Kaupan myymälämateriaalit: digiscreen-aineistot, julisteet, bannerit, kassatarrat, ilmoitusaineistot
Näytön paikka -kampanja näkyy lähes kaikissa Suomen päivittäistavara- kaupoissa syyskuusta 2021 alkaen.
Onnistumiset
Näytön paikka -kampanja näkyy lähes kaikissa Suomen päivittäistavarakaupoissa syyskuusta 2021 alkaen. Sosiaalisessa mediassa kampanjaa voi seurata muun muassa Instagramissa, Facebookissa ja TikTokissa. Ensimmäisen 6kk aikana kampanjan sosiaalisen median kanavien sisällöt saivat yli 3 miljoonaa näyttökertaa (luku ei sisällä TikTok-vaikuttajien kanavien näyttökertoja).
Kampanjan ympärille rakennetaan sosiaalisessa mediassa aktiivista seuraajakuntaa hyödyntämällä osallistavia sisältöjä, kuten kilpailuja ja kyselyitä. Koska kampanjan tavoitteena oli puhutella etenkin nuorta yleisöä, kampanjan toteutukseen kuului kuukausittaisia yhteistyövideoita vaihtuvien, suosittujen TikTok-vaikuttajien kanssa. Vaikuttajayhteistyön avulla saatiin luotua keskustelua kampanjan ympäriltä myös vaikuttajien omissa kanavissa.
Kampanjan verkkosivu: Näytönpaikkakassalla.fi
Ikätesti löytyy myös osoitteesta: Mikäonmunikä.fi
Tunnisteet: #naytonpaikka #pidapaperithanskassa
Näytön paikka -kampanja näkyy lähes kaikissa Suomen päivittäistavara- kaupoissa syyskuusta 2021 alkaen.
PTY on toteuttanut ikärajavalvontaa tukevaa viestintäkampanjointia vuodesta 2014. Vuonna 2021 PTY kilpailutti mainostoimistokumppanin seuraavalle kampanjalle. Ilmeen tarjous erottui hyvällä kampanjaidealla ja tarttuvalla sisällöllä. Jalkapallomaalivahdit Lukas Hradecky ja Tinja-Riikka Korpela toimivat erinomaisesti kampanjan keulakuvina ja tuovat kampanjaan hyvää tiimipelaamisen henkeä – sitähän onnistunut ikärajavalvonta nimenomaan on. Ilmeen tiimi on valmistellut kampanjan ja nuorten tavoittamiseksi tärkeiden some-kanavien sisällöt erinomaisesti. Ilmeen ammattilaiset kuuntelevat asiakasta, ja yhteistyö on ollut mutkatonta ja sujuvaa.
Anna Salminen, Elintarvikeasiantuntija, PTY ry
![](https://www.ilme.fi/wp-content/uploads/2023/04/ilme_hero_bg_02-scaled.jpg)
Kampanjan jatkuminen kahden vuoden ajan on mahdollistanut uusien, rohkeiden ideoiden toteuttamisen. TikTok-vaikuttajien yhteistyö on mahdollistanut nuoremman yleisön interaktiivisen sitouttamisen.
Laura Kääpä, Sisältöstrategi, ILME
Katso myös
![](https://www.ilme.fi/wp-content/uploads/2024/07/Hero-1920x1080_3-1024x576.jpg)
Danfoss Power Solutions divisioonan identiteetti
Danfoss Power Solutions valmistaa mm. avoimen piirin pumppuja, patruunaventtiilejä, hydraulisia integroituja virtapiirejä (HIC) sekä erilaisia ohjaimia ja näyttöjä yhden neljäksi liiketoimintayksiköksi jakautuvan divisioonan alla. Tavoitteemme oli luoda yhteinen viestinnällinen ja visuaalinen identiteetti divisioonalle, jonka liiketoimintayksiköiden tuotteet ja tavoitteet poikkeavat toisistaan.![](https://www.ilme.fi/wp-content/uploads/2024/06/Kesakampanja_2024_Kalaneuvos_paakuva-1-1024x576.jpg)
Kalaneuvos kesäkampanja 2024
Kesä on elintarvikemarkkinoinnin kulta-aikaa. Jotta kotimainen kala-alan suunnannäyttäjä erottautuisi tästä hyvin taktisesta ja tuotekeskeisestä mainonnasta, Kalaneuvoksen vuoden 2024 kesäkampanjaa lähdettiin rakentamaan tunteisiin vetoavan kampanjavideon ympärille.![](https://www.ilme.fi/wp-content/uploads/2024/06/Danfoss-Orbital-motors-Hero-1-1920x1080-1-1024x576.jpg)