Siirry pääsisältöön
Blogi 9.10.2023

Skumppaa ja lasauttelua vai rehtiä tekemisen meininkiä?

Millaista on siirtyä asiakkaalta mainostoimistoarkeen? Sisältöstrategi Laura Kääpä ja sisältöspesialisti Anu Rousku ovat kumpikin tehneet hypyn asiakkaan puolelta ILMEelle. Kuinka he ovat kokeneet muutoksen ja mikä siinä kenties yllätti – niin hyvässä kuin pahassa? Ja mitä asiasta ajattelee ILMEen entinen yhteistyökumppani, nykyinen toimitusjohtaja Jonne Seppä?

Asiantuntijahaastattelu

Luovuutta, tiimityötä ja satunnaista samppanjaa

Mainostoimistotyöhön liitetään usein monenlaisia stereotypioita ja kliseitä. Usein luullaan, että työmme on pelkkää juhlaa, jossa lipevät konsultit lasauttelevat sloganeita loppumattoman samppanjadieetin voimin. Vaikka onnistumisien juhliminen on tärkeää, sekä Anu että Laura kertovat, että ILMEelle siirtymiseen kannusti uusien taitojen ja luovuuden kasvattamisen halu.

”Olin kuullut konsultteina työskenteleviltä ystäviltäni, miten paljon he oppivat työssään eri aloista ja asioista. OIen helposti innostuva ihminen ja sukellan vapaa-ajallani milloin millaisiinkin niche-aiheisiin kaninkoloihin. Siksi koin, että työ voisi olla minulle täydellinen”, naurahtaa Laura.

”Minä puolestani olen luonteeltani sellainen, että tartun toimeen kuin toimeen napakasti. Näin, että mainostoimistoarki tarjoaa minulle mahdollisuuden tehdä yhä monipuolisempia töitä – sellaisia, jotka minua innostavat”, pohtii Anu.

Yrityksenä ILME oli ennestään tuttu sekä Anulle että Lauralle. Molempien aiemmissa työpaikoissa ILME oli toiminut mainostoimistokumppanina useissa projekteissa. Jo silloin tuli selväksi, että ILMEessä on sitä jotain.

”ILMEestä välittyi aina hyvä tekemisen meininki. Yhteistyö perustui avoimuudelle ja positiivisuudelle. On helppo haluta olla osa sellaista yhteisöä”, Anu sanoo.

”Muistan, että ILMEen tyyppien kanssa tehtävät projektit olivat yksi lempiasia työssäni. Koin, että oma luovuus kasvoi yhteistyötä tehdessä”, kertoo Laura.

Motivaatiota monipuolisuudesta ja iloa ihmisistä

Kokemus asiakkaalla työskentelystä on antanut Anulle ja Lauralle valmiuden ymmärtää ja samaistua asiakkaan arjen haasteisiin. Vaikka kova työtahti oli kummallekin tuttua, mainostoimistoalalle siirtyminen ei silti tapahtunut täysin ilman yllätyksiä. Toimiston vauhdikkaassa arjessa itseohjautuvuutta ja oman työn organisaatiotaitoja on pitänyt kehittää rivakasti. Toisaalta työn pihvi on juuri sen dynaamisuus ja monipuolisuus – sekä Anu että Laura kokevat sen olevan oleellinen osa motivaation ylläpitämistä.

”Eri asiakkaiden ja aiheiden sekä toimialojen välillä hyppiminen on haastavaa mutta antoisaa. Tässä työssä oppii mielettömän paljon aika triviaaleistakin aiheista”, kertoo Anu.

”Työtä tehdään usein erilaisilla tiimikokoonpanoilla, mikä on ihanaa. Tiimisparrailu ja kouluttautuminen ovat iso osa ILMEen toimintatapaa. Se on hirmu antoisaa ja olen jatkuvasti inspiroitunut siitä miten taitavia ihmisiä meillä on töissä”, sanoo Laura.

Sekä Anu että Laura kertovat ihmisten – niin kollegoiden kuin asiakkaiden – olevan parasta työelämässä. Suurimpia onnistumisen tunteita työssä kokeekin silloin, kun voi tarjota asiakkaalle aitoa arvoa ja apua. Samoja asioita peräänkuuluttaa myös ILMEen toimitusjohtajana toukokuussa 2023 aloittanut, aiemmin IT-alalla uraa tehnyt Jonne Seppä.

Ihmiset ovat ILMEellä supertärkeitä.

Meillä jokainen voi olla juuri sellainen kuin on. Uskon, että se näkyy työssämme asiakkaallekin.

Jonne Seppä, toimitusjohtaja

Rohkeus kasvaa ideoista, haastamisesta ja näkemyksellisyydestä

Ihmislähtöiseen, asiakastarpeita tukevaan työtapaan kuuluu asiakkaan kanssa tehty yhteistyö sekä suunnannäyttäminen. Aidosti näkemyksellisen toimijan työhön kuuluu rohkeus tuoda pöytään uusia ideoita ja johdattaa asiakasta tulokselliseen suuntaan.

”Totta kai on kivaa, kun omaa työtä kehutaan, mutta parasta on se, kun pystyy oikeasti auttamaan asiakasta ja kasvattamaan heidän arvoaan”, komppaavat Laura ja Anu.

”Asiakaslähtöisyys ei ole meillä peesausta. Olemme aidosti kiinnostuneita asiakkaan tarpeista ja ymmärrämme ne kunnolla. Siitä sekä ympäröivän maailman ymmärryksestä syntyy näkemys, jolla uskallamme ohjata asiakkaita”, Jonne kertoo.

Laura on työskennellyt ILMEellä 2,5 vuotta, kun taas Anun ILME-uraa on takana 1,5 vuotta. Eri aloille konsultoivaa työtä tehdessä molemmille on ehtinyt hahmottua myös hyvä kuva asiakkaiden arkea ohjaavista trendeistä. Jo muutamassa vuodessa muutoksia on nähtävissä.

”Vastuullisuuteen liittyvistä asioista keskustellaan jatkuvasti lisää. Osa yrityksistä kokee vastuullisuuden niin sanotusti hygieniatekijänä, josta on pakko puhua. Sen pitäisi kuitenkin aina olla yritysten toimintaa ohjaava voima, jonka avulla tehdään päätöksiä. Olisi arvokasta päästä pohtimaan vastuullisuuden roolia asiakkaiden liiketoiminnassa yhä enemmän”, painottaa Laura.

 

Kaipaako sinun yrityksesi sisältöjen sparraamista käytännönläheisen strategian ja oivaltavien toteutuksien avulla? Ota yhteyttä ja jutellaan!

Tule osaksi tarinaamme

Kiinnostaako ilmeläisyys? Avoimet työpaikkamme löydät täältä. Voit myös laittaa avoimen hakemuksen osoitteeseen rekry@ilme.fi – hyville osaajille on aina paikkoja auki.