
XAMKFuusioon pohjautuvan uuden brändin rakentaminen ja lanseeraus
Kahden ammattikorkeakoulun fuusiosta ponnistavan uuden brändin suunnittelutyömme pohjautui ennen brändityötä tehtyyn strategiatyöhön sekä lähtötilannetutkimukseen. Siinä tutkittiin muun muassa nykyisiin oppilaitoksiin liittyviä mielikuvia ja tunnettuutta.
Projektille asetettiin tarkat aikasidonnaiset tunnettuus- ja mielikuvatavoitteet, ja oppilaitosten hakijamäärät tuli säilyttää aiemmin saavutetuilla tasoilla. Fuusioprosessin ajaksi käynnistettiin sekä sisäinen että ulkoinen Wahva-fuusioviestintä, joka ohjasi toimintoja kohti kokonaan uutta ammattikorkeakoulua.

Uuden brändin jalkautukseen ja lanseeraukseen suunniteltiin kattava toimenpidesuunnitelma sekä sisäiseen että ulkoiseen viestintään. Luovassa ratkaisussamme painotimme ajasta ja paikasta riippumatonta opiskelua sekä elinikäistä oppimista vahvalla tutkimuskärjellä.
Uuden ammattikorkeakoulun nimeksi muotoutui Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu – Xamk. Sen pääviestinä on “Kampuksena koko maailma” ja lupauksena “Tunne huominen – All for the future”.

Mitä teimme?
- Brändin rakentaminen ja lanseeraus
- Muutosviestintä
- Konseptisuunnittelu
- Käsikirjoitus
- Graafinen suunnittelu
- Valokuvaus
- Video- ja multimediatoteutukset
- Projektinhallinta
Heti ensimmäisen ulostulon jälkeen syksyllä 2016 Xamkin tunnettuus kasvoi 20 %
Tulokset
Heti ensimmäisen ulostulon jälkeen syksyllä 2016 Xamkin tunnettuus kasvoi 20 % ja se koettiin uutena, mielenkiintoisena toimijana korkeakoulukentällä. Xamkin profiilissa vahvimmin korostui tietoisuus ajasta ja paikasta riippumattomasta korkeakoulusta. Korkeakoulujen imagotutkimuksessa vuonna 2017 Xamk saavutti seuraavat tulokset:
- Aktiivisuus somessa: 1. sija
- Myönteinen medianäkyvyys: 3. sija
- Edelläkävijyys: 5. sija
XAMK
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu Xamk profiloituu hyvinvoinnin, teknologian ja luovan talouden korkeakouluksi. Sen kivijalkoja ovat Kotka, Kouvola, Mikkeli ja Savonlinna sekä kampuksena koko maailma. Opiskelijoita on 9 300 ja työntekijöitä noin 750.
Katso myös

Valtra
Traktorivalmistaja Valtra lanseerasi syksyllä 2022 uuden Q-mallisarjan. 230-305 HV -luokkaan sijoittuva Q-sarja oli merkittävä lanseeraus ja pitkään odotettu uutuus täydentämään Valtran mallisarjojen perheen. ILMEen tehtävä oli miettiä mallisarjalle lanseerauskonsepti, joka toisi esiin Q-sarjan vahvuudet voimakkaalla, suoraviivaisella ja mieleen jäävällä tavalla.
YH Kodit
Tärkeiden tietojen oikea-aikainen ja houkutteleva levittäminen eri kohderyhmille on välillä haastavaa. YH Kodit ja ILME keksivät ratkaisuksi rakentaa sisältömarkkinointikokonaisuuden, joka sisälsi kolme tiivistä opasta sekä uusia kohderyhmiä tavoittelevan TikTok-sisältökokonaisuuden.