Siirry pääsisältöön

Energisesti yhteen hiileen

LoimuaKirkas työnantajamielikuva ja skaalautuva viestintä auttaa rekrytoinnin haasteissa

Energia-alan parhaista osaajista käydään kovaa kilpailua. Pitkäaikainen asiakkaamme lämpöyhtiö Loimua Oy päätti aloittaa työnantajamielikuvan ja rekrytointiviestinnän pitkäjänteisen kehittämisen, jotta löytäisivät oikeat osaajat oikeisiin paikkoihin myös jatkossa.

Ratkaisu

Rekrytoinnit ja oikeiden osaajien löytäminen alalla kuin alalla on haastavaa. Energia-alan asiantuntijoille on kova kysyntä, eikä tilanne näytä tulevaisuudessa helpottavan. Loimua päätti lähteä taklaamaan rekrytoinnin haasteita työnantajamielikuvan kirkastamisella sekä rekrytointiviestinnän uudistamisella ja yhdenmukaistamisella. Projektin tavoite oli sanoittaa Loimuan henkeä työpaikkana ja luoda samalla työkaluja ketterään rekrytointiviestintään.

Loimuan toimintaa ohjaa osallistuttamisen kulttuuri: positioon tai senioriteettiin katsomatta kaikki työntekijät saavat äänensä kuuluviin. Asiantuntijoilla on tilaa kasvaa ja kehittyä työtyytyväisyyden ollessa tutkitusti korkealla tasolla. Projektin alussa halusimme loimualaisten kertovan omin sanoin, millainen heidän työpäiväkokemuksensa on. Työnantajamielikuvan kirkastamiseksi haastattelimme asiantuntijoita ja kävimme läpi erilaisia yrityksen työntekijöiden kanssa koottuja materiaaleja. Emme halunneet sokerikuorruttaa, vaan luoda äänensävyn, jonka takana loimualaiset voivat aidosti seistä.

Loimme yhdessä työnantajamielikuvalle ja rekrytointiviestinnälle näkemyksen, kattokonseptin sekä pitkäjänteisen suunnitelman toimenpiteistä, joiden avulla Loimuan työarjesta on helppo viestiä niin sisäisesti kuin ulkoisesti. Samalla rakensimme konkreettisia työkaluja, joiden avulla työnantajamielikuvaan ja rekrytointeihin liittyvä viestintä yhtenäistyi ja helpottui.

Mielestäni Ilme onnistui kiteyttämään asiat taitavasti niin konseptitasolla kuin viestikärkinä ja valmiina viestinnällisinä pohjina.

Olemme rakentaneet pitkäjänteisesti yrityskulttuuriamme, ja halusimme saada myös viestinnälliset sisällöt kulkemaan käsi kädessä tämän kanssa. Meillä viihdytään tutkitusti töissä, ja tämän fiiliksen haluamme näkyvän myös ulospäin työnantajamielikuvassamme. Meidän on nyt helppo toteuttaa haluamaamme työnantajaviestintää niin meillä Loimuan sisällä kuin myös ulkoisesti houkutellaksemme energia-alan parhaita osaajia.”

Hanna Sauroja, viestintäpäällikkö, Loimua Oy

Mitä teimme?

  • Kirkastimme ja sanoitimme, miltä työntekijäkokemus Loimuassa näyttää
  • Loimme sisäiselle ja ulkoiselle viestinnälle viestikärjet ja konseptit
  • Rakensimme vuosi- ja sisältösuunnitelmat työnantajakuvaviestinnälle
  • Suunnittelimme monistettavat työpohjat työpaikkailmoituksiin ja muihin rekrytointimateriaaleihin
  • Haastattelimme, kuvasimme ja kirjoitimme uratarinoita
  • Jalkautimme konseptin verkkosivuille

Loimuan työnantajamielikuvan kirkastaminen oli yksi suosikkiprojekteistani koko vuoden aikana.

Projektin lähtötilanne oli suunnittelijalle unelmien täyttymys: Loimua on tehnyt erinomaista työtä, minkä takia viestiminen ja konkreettisten toimenpidesuunnitelmien luominen oli helppoa. Loimualaisten kanssa on aina ihana tehdä yhteistyötä, koska he luottavat ammattitaitoomme ja antavat tiimille vapaat kädet parhaan toteutuksen ideointiin.

Kirsi Rajala, sisältöspesialisti

Loimua Oy

Loimua tarjoaa kokonaisvaltaisia, vastuullisia ja asiantuntevia energiaratkaisuja 11 paikkakunnalla. Lämpöyhtiö on lähellä asiakkaita toimien alan suunnannäyttäjänä. Loimualaisilla on tinkimätön asenne ja ammattitaito lämmön tuotannossa, jakelussa ja asiakkaiden palvelemisessa. Loimua saa lämmön elämään.