KalaneuvosKirjolohipekoni – uudenrapea tapa syödä kalaa
Kalaneuvoksen palkittu kirjolohipekoni valloitti kauppojen kalahyllyt alkusyksystä 2025. Me ILMEellä toimimme luovana kumppanina aina pakkaussuunnittelusta lanseerauskampanjan toteutukseen.
Mitä on kirjolohipekoni?
Kirjolohipekoni on valmistettu 100 prosenttisesti kalasta, tarkemmin kirjolohen rasvaisemmista vatsa- ja kylkiosista. Kirjolohipekoni on paitsi herkullista myös terveellistä:
- Sydänystävällisiä rasvoja
- Runsaasti proteiinia
- B12-vitamiinia
- Elimistölle hyödyllistä seleeniä
- D-vitamiinia
- Vähän suolaa (1,3 g/100 g)
Kalaneuvoksen vastuullisesti avovesikasvatetusta kirjolohesta valmistettu kirjolohipekoni on ensimmäinen vastaava tuote Suomessa.
Pakkaussuunnittelu
Pakkaussuunnittelussa lähdimme kokeilemaan useita erilaisia linjoja. Lopulta voiton vei pyöreillä muodoilla leikittelevä pakkausdesign, joka sisälsi tarjoiluehdotuksen. Koska tuote oli myös täysin uusi tuotekategoria markkinoilla, haluttiin tuotteen nimi tuoda selkeästi ja isosti esille pakkauksessa.
Tarjoiluehdotus ei ole uusi asia elintarvikepakkauksissa, mutta kalahyllyssä kyllä. Annokseksi pakkaukseen valikoitui herkullinen carbonara, koska mielikuvaa haluttiin ohjata pois aamiaisesta, johon pekoni perinteisesti mielikuvissa liitetään.
Myös pakkauksen beige väri erottuu kalahyllyn pääosin värimaailmaltaan sinisistä pakkauksista.
Lanseerauskonsepti
Kirjolohipekoni on täysin uudenlainen tuote, joka on syntynyt valloittamaan. Lyhyessä ajassa ennen virallista kuluttajalanseerausta se oli valloittanut jo satojen maistajien sydämiä ja useampia palkintopalleja niin Suomessa kuin maailmalla. Seuraavana missiona oli kauppojen kalahyllyjen valloitus.
Näistä lähtökohdista käsin lanseerauskonseptissa ei haluttu lähteä nöyristelemään, vaan kulkea ylpeästi rinta rottingilla. Aivan uudenlainen, terveellinen ja herkullinen innovaatio ansaitsi jotakin erottuvaa – positiivisella tavalla vallankumouksellista. Lanseerauskonsepti rakentui tuotteen ominaisuuksista ponnistavan neljän pääviestin ympärille:
Uuden aika on nyt – täysin uudenlainen tuote markkinassa
Kevyesti paras – herkullinen mutta samalla kevyt ja terveellinen
Rapeuden puolesta – rapea ja rouskuva kuten pekonin kuuluu
Tulevaisuus haarukassa – innovatiivinen ja vastuullinen vaihtoehto
Visuaalisesti konseptissa haluttiin positiivisen vallankumouksellisuuden lisäksi korostaa, että kirjolohipekoni sopii monenlaisten kuluttajien haarukkaan. Tämä tehtiin kuvaamalla eri ikäisiä ja näköisiä käsiä. Varsinaista brändillistä lanseerauskonseptia tukivat monipuoliset reseptit sekä vaikuttajayhteistyöt.
ILMEen tiimi oli mukana kirjolohipekonin kehityksessä alusta asti – ei vain toteuttamassa, vaan aidosti sparraamassa. Pitkä yhteistyömme kantaa hienoa hedelmää.
ILMEen tiimi oli mukana kirjolohipekonin kehityksessä alusta asti – ei vain toteuttamassa, vaan aidosti sparraamassa. Teimme yhdessä kuluttajatutkimukseen pohjautuvan pakkausdesignin, joka erottuu hyllyssä ja tukee tuotteen identiteettiä. Kehitimme ennakkolanseeraukseen erottuvat materiaalit ja toteutimme digipainotteisen pääkampanjan, jonka ytimessä oli tavoite puhutella uusia kuluttajia ja tuoda kala uudella tavalla arkeen. Oli ilo työskennellä ILMEen moniosaajatiimin kanssa – pitkä yhteistyömme kantaa hienoa hedelmää.
Juho Järvinen, Tuote- ja markkinointijohtaja, Kalaneuvos
Kuluttajatutkimus
Pakkaussuunnittelun ja konseptoinnin tueksi toteutimme Crowstin kanssa kevyen kuluttajatutkimuksen. Tutkimuksessa selvitettiin muun muassa sitä, miten kuluttajat suhtautuvat perinteiseen pekoniin, miten he käyttävät pekonia ja mitä ajatuksia kirjolohipekoni heissä herättää. Samalla selvitettiin myös kolmesta erilaisesta pakkausdesignista syntyviä mielikuvia.
Tutkimuksesta saatiin paljon positiivisia tuloksia: yli 80 % haluaisi lisätä kalan syömistä ja kyselyn lopuksi peräti 72,40 % haluasi maistaa tai saattaisi maistaa kirjolohipekonia. Lisäksi pakkausdesignien herättämistä mielikuvista saatiin arvokasta tietoa. Valittu pakkausdesign viesti esimerkiksi 60 % vastaajan mielestä parhaiten laadusta.
Tulokset
Ennen varsinaista kuluttajalanseerausta, kirjolohipekonin ammattilaislanseeraus keväällä 2025 herätti niin suurta kiinnostusta, että tuotetta käytiin esittelemässä valtakunnallisessa radio-ohjelmassa asti. Lisäksi tuote palkittiin maaliskuussa 2025 Fastfood, Café & Restaurant Expo (FFCR) -messuilla Helsingissä tulevaisuuden ruokatuotteena sekä yleisön suosikkina. Toukokuussa kirjolohipekoni voitti arvostetun kansainvälisen Seafood Excellence Global -kilpailun Horeca-kategorian Barcelonassa.
Syksyllä 2025 kuluttajille suunnatussa lanseerauskampanjassa kirjolohipekoni keräsi runsaasti huomiota sosiaalisessa mediassa, jossa mainoksiin kertyi poikkeuksellisen runsaasti reagointeja sekä kommentteja – valtaosa näistä oli positiivisia. Reseptimainokset ohjasivat kuluttajia tehokkaasti verkkosivuille: kampanjan klikkaushinnat pyörivät alimmillaan vain muutamassa sentissä. Mikä tärkeintä, digikanavissa aikaansaatu pöhinä konkretisoi kauppojen kalahyllyillä: kirjolohipekoni löysi tiensä kuluttajien ostoskoreihin ja sitä kautta lautasille. Moni kertoi ostavansa tuotteen uudelleenkin. Myös kaupoilta saatu palaute oli erittäin positiivista.
Mitä tehtiin?
- Pakkaussuunnittelu
- Myyntiesite
- Kuluttajatutkimus (yhteistyössä Crowst)
- Lanseerauskonseptin sekä kevyemmän pre-lanseerauskonseptin suunnittelu
- Kampanjakuvien valokuvaus ja käsittely
- Lanseerauskampanjan mediasuunnittelu
- Lanseerauskampanjan digikampanjan ylläpito
- Materiaalituotannot, mm. digikampanjan materiaalit ja myymälämateriaalit
Asiakkaamme Kalaneuvos
Kalaneuvos on yli 50 vuotta vanha perheyritys, jonka juuret ovat Pirkanmaan Sastamalassa. Kalaneuvos harjoittaa kalanjalostusta, tukkukauppaa, maahantuontia ja vientiä. Kalaneuvos-konserniin kuuluu myös Martin Kala Oy Turussa ja Kaskisissa. Konsernin liikevaihto oli 104 miljoonaa euroa vuonna 2023 ja työntekijöitä perheyritys työllistää noin 140.
Katso myös
The Little Garden
Yhdysvaltain ruokamarkkina on valtava, sirpaleinen ja erittäin kilpailtu. Juuri sinne suomalainen The Little Garden päätti lanseerata uudenlaisen ruokakonseptinsa.
Helsinki Cup
Helsinki Cupin verkkosivusto uudistettiin palvelemaan tehokkaasti turnauksen eri yleisöjä. Ilme muuttui kevyemmäksi, käytettävyys on nyt huippuluokkaa ja turnauksen näkyvyys entistä vahvempi verkossa.