
Kaupanliitto#Ollaanihmisiksi -videokampanja
Marraskuussa 2017 tehdyn selvityksen mukaan suurin työviihtyvyyttä heikentävä tekijä kaupan alalla on asiakkaiden huono käytös. Kaupan liitto reagoi tähän tilanteeseen kuluttajakampanjalla, joka haastaa miettimään omaa käytöstään kaupassa. Kampanjan suojelijana toimi työministeri Jari Lindström.
Huonoon käytökseen haluttiin puuttua ketään syyllistämättä; mieluummin positiivisesti kuin sormea heristäen. Kampanjaan tuotetuissa videoissa kaupan käytävien välissä seikkailivatkin huonosti käyttäytyvät eläinhahmot. Eläinhahmojen ansiosta ketään tiettyä asiakas- tai ihmisryhmää ei syyllistetty. Lisäksi hauskojen, vaikka huonosti käyttäytyvien, eläinhahmojen vuoksi videon kokonaisfiilis oli iloinen ja positiivinen. Videoita ja muita kampanjamateriaaleja varten perustettiin Facebook-ryhmä, jonka lisäksi videot julkaistiin YouTubessa Kauppa.fi-kanavalla.

Mitä teimme?
- Kampanjan ideointi
- Konseptisuunnittelu
- Käsikirjoitus
- Kuvausvalvonta
- Valokuvaus
- Graafinen suunnittelu
- Sosiaalisen median konsepti ja toteutus

Tulokset
- Kampanja herätti runsaasti huomiota, ja palaute oli positiivista.
- Facebookissa ja YouTubessa yli 100 000 suoraa kontaktia.
- Some-kanavissa satoja jakoja.
- Yle näyttää spottia yhteiskunnallinen kampanja -tietoiskun paikalla kevään 2018 aikana.
- Kampanjasta uutisoitiin laajasti eri medioissa.
Ollaan ihmisiksi -kampanjasta on tullut meille monelta suunnalta positiivista palautetta. Erittäin innostava kokonaisuus kaikin puolin – kiitos koko joukkueelle erittäin hyvästä yhteistyöstä.Pia Pere-Vanhanen
Pia Pere-Vanhanen, viestintäjohtaja, Kaupanliitto
Kaupan liitto
Kauppa on elinkeinoelämän suurin työllistäjä. Kaupan liitto on alan edunvalvontajärjestö, joka edistää suomalaista kauppaa. Kaupan liiton jäsenenä on 2 300 yritystä, ja se neuvottelee työnantajajärjestönä alan työehtosopimukset, ratkaisee työriitoja ja palvelee jäseniään työsuhdeasioissa
Katso myös

Valtra
Traktorivalmistaja Valtra lanseerasi syksyllä 2022 uuden Q-mallisarjan. 230-305 HV -luokkaan sijoittuva Q-sarja oli merkittävä lanseeraus ja pitkään odotettu uutuus täydentämään Valtran mallisarjojen perheen. ILMEen tehtävä oli miettiä mallisarjalle lanseerauskonsepti, joka toisi esiin Q-sarjan vahvuudet voimakkaalla, suoraviivaisella ja mieleen jäävällä tavalla.
YH Kodit
Tärkeiden tietojen oikea-aikainen ja houkutteleva levittäminen eri kohderyhmille on välillä haastavaa. YH Kodit ja ILME keksivät ratkaisuksi rakentaa sisältömarkkinointikokonaisuuden, joka sisälsi kolme tiivistä opasta sekä uusia kohderyhmiä tavoittelevan TikTok-sisältökokonaisuuden.