Siirry pääsisältöön

Kalaneuvos brändin kirkastusBrändikirkastus tehostaa toimintaa ja parantaa tuottavuutta

Kalaneuvoksen brändi kaipasi kirkastusta ja toiminta tehokkuutta. Asiakkaan haasteena oli brändin epäselvä asema markkinoilla, näkyvyyden puuttuminen ja brändin intensiteetin kasvattaminen. Samalla asiakas etsi luovaa ja idearikasta kumppania, joka toteuttaisi brändillistä markkinointia ja viestinnän kokonaisuuksia.

Sukelsimme suoraan Kalaneuvoksen haaviin perehtymällä pitkään markkinoilla olleen brändin sisimpään ja liiketoimintastategian kulmakiviin keskustelemalla brändiä tekevien ihmisten kanssa. Tutkimme syvällisesti taustoja, ruoan kokonaiskilpailukenttää ja kalastelimme tietoja ennen brändin uutta konseptointia. Kokonaisuus oli mittava ja sitäkin mielenkiintoisempi.

Selkeillä askelmerkeillä toteutukseen

Suunnittelu lähti liikkeelle asiakkaan kanssa yhteisellä matkalla, jossa kalastelimme tietoja fasilitoidussa työpajassa ja analysoimme syvällisesti taustoja. Pidimme huolta erityisesti siitä, että istuimme samassa veneessä osallistaen keskeiset henkilöt niin Kalaneuvoksen myynnistä, markkinoinnista, johdosta kuin asiakkaistakin yhteiseen uudistustyöhömme.

Loimme ymmärrystä markkinasta ja koimme oivalluksia, mihin brändin keskeiset elementit, positio, piirteet ja lupaus sijoitetaan kilpailukentässä. Yhtaikaisesti kattokonseptin hiomisen kanssa toteutimme puhtaasti myynnin kasvuun tähtäävää valtakunnallista taktista mainoskampanjaa.

Oivallus syntyi siitä, miten Kalaneuvoksen historia yhdistettiin osaamiseen ja kalan tien täydelliseen tuntemiseen. Luova ideamme syntyi onnistumisesta keittiössä, miten Kalaneuvos mahdollistaa jokaiselle helpon ja laadukkaan ruoan valmistuksen. Asetimme hyvän ammattilaisen selkeään positioon ruoan kilpailukentässä. Autoimme samalla asiakasta ammentamaan myös taktiseen markkinointiin sekä viestintään yhdenmukaisen linjan. Brändikirkastukseen liittyvä myllerrys kesti noin neljä kuukautta syvällisistä taustahaastatteluista brändillisen markkinoinnin ulostuloihin.

Mitä teimme?

  • Brändiuudistuksen sisällöt
  • Brändiposition määrittely
  • Brändipiirteiden kirkastaminen
  • Brändilupauksen sanoitus
  • Bränditarinan luominen
  • Hissipuheen kiteytys
  • Ydinviestien ja viestitalon rakentaminen
  • Markkinointiviestinnän konseptin suunnittelu
  • Visuaalisen ilmeen määrittely
  • Valikoima markkinointiviestintämateriaaleja

Brändiuudistuksen tulokset

Airot käteen ja vesille, sanoi asiakas, kun pääsimme heti konkreettisesti testaamaan taktisten kampanjoiden osalta brändiuudistuksen tehokkuutta pääsiäisen ja kesän kampanjoissa. Saimme selkeitä onnistumisia uudenlaisille yleisöille suunnatuista some-kanavista sekä tuottavammista mainonnan keinoista.

Brändin tunnettuudessa tapahtui merkittävä harppaus eteenpäin ja valitut pääviestit toimivat erottuvissa markkinointikampanjoissa. Luomiemme parempien kanavavalintojen myötä tietämys kohderyhmäkäyttäytymisestä lisäsi ymmärrystä sekä asiakkaista että kustannustehokkaasta median käytöstä.

Olemme jatkaneet menestyksekästä yhteistyötä Kalaneuvoksen kanssa viestinnän kokonaisuuden rakentamisella, vaikuttajayhteistyöllä, pakkausuudistuksilla, TikTok-markkinoinnilla, TV- ja äänimainoskampanjoiden parissa sekä pitkäaikaisen brändi- ja viestintätyön parissa.

Teimme siis syvällisen suunnanmuutoksen, vaikka haussa ei ensin ollutkaan kokonaisvaltainen uudistus.

Emme aina tiedä itsekään mitä olemme hakeneet, mutta ILME on saanut aina juonen päästä kiinni. Ammattitaito on siellä kunnossa. Brändinkirkastuksessa aikataulumme oli tiukka ja useat kysymykset avoimia. Silti ILME löysi uusia näkökulmia, eikä tehty vain visuaalista ilmeen korotusta. Teimme siis syvällisen suunnanmuutoksen, vaikka haussa ei ensin ollutkaan kokonaisvaltainen uudistus. Myös kommunikointi toimii, asiakasvastaavan saa aina halutessaan kiinni ja digitaaliset työkalut ovat kunnossa.

Lauri Asikainen, markkinointi­päällikkö, Kalaneuvos

Kumppanimme Kalaneuvos

Kalaneuvos on yli 50 vuotta vanha perheyritys, jonka juuret ponnistavat Pirkanmaan Sastamalasta. Kalaneuvos harjoittaa kalanjalostusta, tukkukauppaa, maahantuontia ja vientiä. Kalaneuvos-konserniin kuuluu myös Martin Kala Oy Turussa ja Kaskisissa. Konsernin liikevaihto oli 87 miljoonaa euroa vuonna 2021 ja työntekijöitä perheyritys työllistää noin 140.

Asiakkaamme verkkosivu: Kalaneuvos.fi