Siirry pääsisältöön

KalaneuvosViestinnän voimin vaikuttavaa vastuullisuutta rakentamassa

Perinteiseltä kala-alan yritykseltä puuttuivat keinot kertoa kestävästä kalastamisesta ja aidosti vastuullisista tuotteistaan. Tuotemainonta tai yritysviestintä ei riittänyt tavoittamaan uusia, alkuperästä kiinnostuneita, tiedostavia kohderyhmiä. Tarvittiin konsepti, jonka saumattomasti sopi yhteen brändin ja markkinointiviestinnän kanssa sekä kantaisi myös vuosien yli.

Ratkaisu vastuul­lisuus­viestinnän kehittämiseen

Tuotepainotteinen taktinen mainonta ei puhuttele, eikä rakenna mainetta tai brändiä. Yli 50-vuotias perheyritys tarvitsi vakuuttavuutta ja tavoitteellisuutta, jota rakennettaisiin pitkäkestoisella viestinnällä. Tartuimme haasteeseen ja rakensimme vastuullisuuden ympärille viestintäkonseptin, joka kantaa pitkälle.

Kalaneuvos oli viestinyt yrityspuolen asioista epäsäännöllisesti. Nyt tavoitteena oli nostaa perheyritys Suomen kalakentän asiantuntijaksi vastuullisuudesta puhuttaessa. Haaviin piti saada nuoria, tiedostavia, laatua hakevia ja ennakkoluuloisiakin kuluttajia.

Teimme asiakkaan kanssa yhteisen matkan, jossa loimme kaksi luovaan ymmärtämiseen keskittyvää työpajaa. Fasilitoidussa ideointityöpajassa osallistimme yrityksen johtoa, henkilöstöä, myyntiä ja markkinointia pohtimaan yritykselle merkityksellisiä teemoja. Tästä koordinoimme jatkotyöpajan, jonka avulla jalostimme yhteisesti viestintäsuunnitelman raamit ja tulevaisuuden viestintänäkymät. Lisähöysteenä käytimme henkilökohtaisia syvähaastatteluita, joissa Ilmeen osaajat ja yrityksen asiantuntijat työstivät aiheita yhdessä. Avainroolissa olikin avoin kommunikaatio ja tiiviit yhteydet Kalaneuvoksen ydintiimiin.

Tehkää meille Suomen ykköspuheenaiheeksi nouseva viestintäehdotus.

Hans-Mikael Helenius, Toimitusjohtaja, Kalaneuvos

Konsepti kestävän kalansaaliin taustalla

Koostimme pitkäkestoisen Kalanjälki-viestintäkokonaisuuden, jonka ytimen muodostivat strategiasta kumpuavat teemat vastuullisuudesta, kotimaisuudesta ja pitkästä kokemuksesta. Viherpesu oli kaukana, kun loimme kalanjäljestä aidon, ajanmukaisen ja asiakkaita oivalluttavan tavan lisätä vastuullisemman ruoan nauttimista.

Muotoilimme kalanjäljen helposti laajennettavaksi kattokonseptiksi, johon saa helposti yhdistettyä ajankohtaisia ja pinnalla olevia aiheita, kuten kalojen jäljitettävyyden. Konsepti mahdollistaa jatkuvan vastuullisuusviestinnän tuottamisen, josta riittää runsaasti ammennettavaa.

Vastuullisuusviestintää muotoillessa oli tärkeää yhdistää se saumattomasti osaksi yrityksen brändiä ja muita markkinointiviestinnän elementtejä. Koostimmekin asiakkailtamme kiitosta saaneen brändin viestitalon, joka avasi selkeästi ydinviestin, allekirjoittajan, markkinointiviestinnän kattokonseptin, B2B-viestinnän ja uuden kalanjälki-vastuullisuusviestinnän sijoittumista.

Keinovalimissa otimme ensimmäistä kertaa mukaan tunnettuja vaikuttajia, joiden avulla onnistuimme ylittämään tavoittavuusluvut. Uutena elementtinä sisällytimme TikTokin ja yrityksen kanssa arvoyhteensopivan vaikuttajan sekä yrityksen sponsoroiman lentopallojoukkueen.

Viestintä­suunnitelman kehittäminen eteni Ilmeen kanssa hyvin ja yhdessä työskentely sujui

Viestintäsuunnitelman kehittäminen eteni Ilmeen kanssa hyvin ja yhdessä työskentely sujui. Onnistuimme käsittelemään aihetta varsin monipuolisesti. Parasta oli energinen työpaja vastuullisuusviestinnästä, jossa ideoimme ja kehitimme asioita yhdessä. Erityisesti mieleeni jäi työpajan hyvä ja innostunut meininki.

Pasi Kuosmanen, Myyntijohtaja, Kalaneuvos

Mitä teimme

Vastuullisuusviestinnän kokonaisuus

  1. Vastuullisuustyöpajat
  2. Vastuullisuusviestinnän konsepti
  3. Visuaalinen ilme
  4. Pääviestit
  5. Verkkosivut ja sisällöt
  6. Hiilijalanjälkilaskuri
  7. Mediatiedote
  8. Some-suunnitelma ja toteutus
  9. Digi- ja printtimateriaalit digimarkkinointiin advertoriaaleineen
  10. Vaikuttajayhteistyö ja sen koordinointi
  11. Vastuullisuusviestinnän jatkostepit

Asiakkaamme Kalaneuvos

Kalaneuvos on yli 50 vuotta vanha perheyritys, jonka juuret ponnistavat Pirkanmaan Sastamalasta.  Kalaneuvos harjoittaa kalanjalostusta, tukkukauppaa, maahantuontia ja vientiä. Kalaneuvos-konserniin kuuluu myös Martin Kala Oy Turussa ja Kaskisissa. Konsernin liikevaihto oli 104 miljoonaa euroa vuonna 2023 ja työntekijöitä perheyritys työllistää noin 140.

Asiakkaamme verkkosivu: Kalaneuvos.fi