Siirry pääsisältöön
Blogi 22.2.2022

Juho kaivaa verkkosivuilta Matrixin dataa

Asiantuntijahaastattelu

Verkkosivuja uudistettaessa digimarkkinoinnin suunnittelija Juho Tossavainen astuu esiin jo ensirintamassa.

– Parasta on interaktiivisuus asiakkaiden kanssa. On mahtavaa nostaa alussa esille datan kautta, mitä heidän verkkosivuillaan on tehty oikein. Yhtä tärkeää on antaa konkreettista arvoa heti, miten verkkosivuista saadaan vielä timanttisemmat, toteaa Juho rentoon tyyliinsä.

Erityisen paljon Juho nauttii numeroiden takaa löytyvästä tiedosta.

– Vain osa ymmärtää verkkosivudataa Matrix-leffan tyylisesti niin kuin minä. Etsin asiakkaan sivujen takaa numeroiden esiintuomat tiedot.

Jos ei tiedä mistä on tulossa, ei voi tietää minne on menossa.
Juho Tossavainen, Digimarkkinoinnin suunnittelija, Mainostoimisto Ilme

Mainostoimisto Ilmeen digimarkkinoinnin ytimessä työtään tekevällä Juholla on tietty työtapa, jossa järjestelmällinen ja analyyttinen digivelho esiintyy parhaimmillaan.

Ennen verkkosivujen uudistamista on tarkasteltava mikä toimii sivuilla nyt. Kaikki verkkosivut ovat erilaisia, mutta tärkeintä on, miten ne palvelevat käyttäjiä.

Raaka-data paljastaa kävijän kuviot

Jo parikymmenen minuutin aikana löytyy selkeitä asioita, joita fiksaamalla verkkosivujen toiminnallisuus paranee. Digimarkkinoinnin suunnittelijan rooli rakennettaessa verkkosivuja onkin keskeinen.

– Voin sanoa suoraan, että ilman minun analyysejäni, kaikki on vain ”mutua” eli pelkkää sokkona kulkemista.

Raaka-datan luomat kuviot paljastavat verkkosivujen luonteen. Juhon tuottaman analytiikan avulla selviää, mitä tulee uudistaa.

– Pitää uskaltaa myös jättää sivustolle niitä asioita, jotka datan mukaan toimivat, Juho muistuttaa.

Sisältöä tarkastelemalla Juho paljastaa millä termeillä asiakkaan sivusto näkyy verrattuna kilpailijoihin. Sen jälkeen ratkaisuja voi perustella lukujen valossa.

– Tykkään erityisesti hakukonesuunnittelun eli SEO:n tekemisestä. Konkreettisen SEO-toteutuksen avulla osiot puhuttelevat paremmin haluttua kohderyhmää.

Verkkosivuprosessin loppupäässä Juho määrittelee seurannan, joka tarjoaa arvokasta tietoa uuden sivuston toimivuudesta.

Juhon TOP5-vinkit verkkosivujen uudistajalle:

  1. Tutki taustadata huolella. Keskeistä on miettiä, mikä kävijän toiminnan takana on, miten sivuilla käydään, kuinka pitkään siellä viihdytään ja miten helppo sivuille on löytää.
  2. Tarkastele sivuston käytettävyyttä. Mitä asiakas kokee seikkaillessaan sivustolla, ja miten käyttäjää johdatellaan suunniteltua kävijäpolkua pitkin haluttuun toimintaan. Rakenteella voi tehdä sivustosta kepeät käyttää.
  3. Kiinnitä huomiota sisältöön. Kun data on analysoitu, tulee uuden sisällöntuotannon vastata kävijöiden todellisia tarpeita.