Juho kaivaa verkkosivuilta Matrixin dataa

Verkkosivuja uudistettaessa digimarkkinoinnin suunnittelija Juho Tossavainen astuu esiin jo ensirintamassa.
– Parasta on interaktiivisuus asiakkaiden kanssa. On mahtavaa nostaa alussa esille datan kautta, mitä heidän verkkosivuillaan on tehty oikein. Yhtä tärkeää on antaa konkreettista arvoa heti, miten verkkosivuista saadaan vielä timanttisemmat, toteaa Juho rentoon tyyliinsä.
Erityisen paljon Juho nauttii numeroiden takaa löytyvästä tiedosta.
– Vain osa ymmärtää verkkosivudataa Matrix-leffan tyylisesti niin kuin minä. Etsin asiakkaan sivujen takaa numeroiden esiintuomat tiedot.
Jos ei tiedä mistä on tulossa, ei voi tietää minne on menossa.
Juho Tossavainen, Digimarkkinoinnin suunnittelija, Mainostoimisto Ilme
Mainostoimisto Ilmeen digimarkkinoinnin ytimessä työtään tekevällä Juholla on tietty työtapa, jossa järjestelmällinen ja analyyttinen digivelho esiintyy parhaimmillaan.
Ennen verkkosivujen uudistamista on tarkasteltava mikä toimii sivuilla nyt. Kaikki verkkosivut ovat erilaisia, mutta tärkeintä on, miten ne palvelevat käyttäjiä.
Raaka-data paljastaa kävijän kuviot
Jo parikymmenen minuutin aikana löytyy selkeitä asioita, joita fiksaamalla verkkosivujen toiminnallisuus paranee. Digimarkkinoinnin suunnittelijan rooli rakennettaessa verkkosivuja onkin keskeinen.
– Voin sanoa suoraan, että ilman minun analyysejäni, kaikki on vain ”mutua” eli pelkkää sokkona kulkemista.
Raaka-datan luomat kuviot paljastavat verkkosivujen luonteen. Juhon tuottaman analytiikan avulla selviää, mitä tulee uudistaa.
– Pitää uskaltaa myös jättää sivustolle niitä asioita, jotka datan mukaan toimivat, Juho muistuttaa.
Sisältöä tarkastelemalla Juho paljastaa millä termeillä asiakkaan sivusto näkyy verrattuna kilpailijoihin. Sen jälkeen ratkaisuja voi perustella lukujen valossa.
– Tykkään erityisesti hakukonesuunnittelun eli SEO:n tekemisestä. Konkreettisen SEO-toteutuksen avulla osiot puhuttelevat paremmin haluttua kohderyhmää.
Verkkosivuprosessin loppupäässä Juho määrittelee seurannan, joka tarjoaa arvokasta tietoa uuden sivuston toimivuudesta.
Juhon TOP5-vinkit verkkosivujen uudistajalle:
- Tutki taustadata huolella. Keskeistä on miettiä, mikä kävijän toiminnan takana on, miten sivuilla käydään, kuinka pitkään siellä viihdytään ja miten helppo sivuille on löytää.
- Tarkastele sivuston käytettävyyttä. Mitä asiakas kokee seikkaillessaan sivustolla, ja miten käyttäjää johdatellaan suunniteltua kävijäpolkua pitkin haluttuun toimintaan. Rakenteella voi tehdä sivustosta kepeät käyttää.
- Kiinnitä huomiota sisältöön. Kun data on analysoitu, tulee uuden sisällöntuotannon vastata kävijöiden todellisia tarpeita.
Ajankohtaiset

NBF väläytti tekoälyn universumia
Nordic Business Forum sukelsi tänä vuonna muutoksen maailmaan. Muutoksen suunta on selvä, sillä tekoälyn kehitysaskeleet ovat huimat. Vaikka et ymmärtäisi mitään AI:stä, maailma muuttuu ympärilläsi. NBF 2023 määritteli sen muutokseksi, jota tekoäly dominoi. Kurkkaa, mitä lähes 7000 globaalin liiketoimintajohtajan summitissa puhuttiin tekoälystä ja miksi sen kehitystä on seurattava.
Mutsina ILMEessä
Vanhemmuudessa ja meidän työssämme on paljon yhtäläisyyksiä. Rakastamme kohtaamisia, niin hiekkalaatikolla kuin asiakastapaamisissa. Toimimme tiiminä, ja parhaaseen lopputulokseen pääsemme kuuntelemalla ja ymmärtämällä eri näkökulmia. Viestinnän asiantuntijamme Kati pohtii perhevapaansa jälkeen työ- ja kotielämän yhdistämistä sekä muutosta.