Siirry pääsisältöön
Blogi 19.4.2023

Sosiaalisen median ja some­markki­noinnin usein kysytyt kysymykset

Sosiaalinen media on yksi markkinoinnin tehokkain ja mitattavin väylä tavoittaa yrityksen asiakkaat. Somemarkkinointi on kehittynyt pitkälle ajoista, jolloin Facebookiin julkaistiin muutama postaus ilman suunnitelmaa tai tavoitteita. Tehokkaan, modernin ja suunnitelmallisen somemarkkinoinnin avulla yritys tavoittaa ja sitouttaa kohderyhmänsä, rakentaa brändiään sekä lisää myyntiä.

Kirsi Rajala

Mihin some­markki­nointia oikein tarvitaan?

Sosiaalinen media on yksi tärkeimmistä työkaluista, jonka avulla yritykset voivat keskustella suoraan ja reaaliaikaisesti oman kohderyhmänsä kanssa. Somemarkkinointi on strategista ja mitattavaa mainontaa, joka kannattaa sitoa tiiviisti kaikkeen yrityksen tekemään markkinointiin.

Suunnitelmallinen ja tehokas somemarkkinointi alkaa järkevästä strategiasta. Fiksut ja etukäteen harkitut kanavavalinnat tukevat tavoitteellista toimintaa.

Somemanagerointi erottaa virtuoosit hissukoista

Mikä on paras kanava some­markkinoin­tiin?

Somen täyttä potentiaalia päästään hyödyntämään, kun tunnetaan somekanavien erilaiset kohderyhmät, jokaisella kanavalle on määritelty selkeä rooli ja sisältö, joka tukee tavoitetta. Somen eri kanavat keräävät erilaista yleisöä. Millaisista asioista yrityksesi asiakkaat ovat kiinnostuneita, ja keitä he ovat? Nappiin osuva kohderyhmiä kiinnostava sisältö lisää näkyvyyttä ja auttaa asiakasta löytämään sinut.

Valittavia ja eri kohderyhmille toimivia kanavia riittää: Meta (Instagram & Facebook), LinkedIn, TikTok, Snapchat, Jodel, Twitter, Pinterest ja YouTube ovat yrityksille tyypillisimpiä kanavia tehdä markkinointia.

Mikäli resurssit (aika ja osaaminen) ovat rajalliset, on parempi laittaa paukut muutamaan tärkeään kanavaan kuin ylläpitää montaa vasemmalla kädellä ja hutiloiden. Jokaisella kanavalla on omat erityispiirteensä kuten kuvakoot, tekstien merkkimäärät, julkaisutyypit jne., ja niihin kannattaa tutustua huolellisesti ennen kuin kanavaa alkaa aktiivisesti käyttää. Parhaiten toimivat somejulkaisut ja -mainokset, jotka on räätälöity kanavakohtaisiksi.

Miten somemarkkinointia tehdään? Kolme konkreettista työkalua

1. Some­strategiat ja -suunnitelmat

Somestrategiassa kerrotaan, mitkä yrityksen tavoitteet ovat ja millä keinoilla ne somessa saavutetaan. Somestrategia ja somesuunnitelmat ovat aina tarpeeseen räätälöityjä kokonaisuuksia, joissa jokaisessa käsitellään juuri yrityksen liiketoiminnan kannalta tärkeimpiä asioita.

Strategiat ja suunnitelmat linjaavat yleensä mm. somen tavoitteet ja mittarit, kohderyhmät, kanavavalinnat, tone of voicen, visuaaliset linjaukset sekä mahdolliset sisältökonseptit. Ennen somestrategian laadintaa on myös hyvä tehdä somen auditointi: mikä nykyisessä tekemisessä toimii ja mitä on syytä kehittää. Somestrategian lähtökohta on aina ensisijaisesti yrityksen liiketoiminta- ja markkinointistrategiassa.

Valitse kanavat viisaasti – somestrategia linjaa, mitä somemarkkinoinnissa tapahtuu 

2. Sisällön­tuotanto

Koukuttavaa tekstiä, mukaansatempaavaa videota, pysäyttävää kuvaa ja houkuttelevaa animaatiota. Somesisällöt voivat olla tätä kaikkea ja paljon muuta.

Onnistuneen somemarkkinoinnin salaisuus on kohderyhmää kutkuttavan ja kanavaa palvelevan sisällön tekeminen. Tehokkaassa sisällöntuotannossa yhdistyy kohderyhmäosaaminen, kanavien lainalaisuuksien ymmärtäminen sekä hyvä suunnittelu. Onnistumisten ja epäonnistumisten analysointi on myös tärkeää – siitä voi oppia paljon.

3. Somemainonta

Somemainonnan mahdollisuudet ovat rajattomat. Mainonnalla voidaan hankkia yritykselle näkyvyyttä, lisätä sitoutumista ja vuorovaikutusta asiakkaiden kanssa, kerätä liidejä tai tehdä myyntiä.

Somemainonta sopii yritykselle kuin yritykselle, kun kanavavalinnat, mainossisällöt, optimointi ja analytiikka tehdään huolella yrityksen tavoitteet kirkkaana mielessä. Ilmeellä on osaamista ja kokemusta niin pitkäjänteisestä jatkuvasta mainonnasta kun tehokkaista lyhyistä kampanjalähdöistä.

Miten ILME voi auttaa some­markkinoin­nissa?

Ilme on kokenut somekumppani niin b2b- kuin b2c-markkinoinnissa eri kanavissa. Kauttamme saat kaiken, mitä somemarkkinointiin tarvitset. Teemme niin someauditoinnit, somestrategiat, sisältö- ja julkaisusuunnitelmat, jatkuvan sisällöntuotannon, yhteisömanageroinnin kuin mainonnankin – tavoitteiden asettamista, tulosten mittaamista sekä analytiikkaa tietenkään unohtamatta.

Me Ilmeellä teemme yrityksen somemarkkinoinnista suunnitelmallista, tavoitteellista, tehokasta ja mielenkiintoista.

ILMEeltä saat muun muassa:

  • Some-strategiat ja -suunnitelmat, sisältökalenterit
  • Some-konseptit
  • Some-mainonta
  • Some-kanavien kehittäminen, analytiikka ja mittaaminen
  • Omien kanavien ja maksetun mainonnan synkronointi
  • SEO-optimoitujen sisältöjen kehitys, suunnittelu ja tuotanto
  • Video-, kuva- ja graafiset tuotannot
  • Kilpailijakentän some-analyysit
  • Sisältömarkkinoinnin ja some-markkinoinnin koulutukset
  • Sosiaalisen median trendit
  • Vaikuttajamarkkinointi
  • Yhteisönhallinta
  • Keskustelujen seuranta