Kolme hyvää konseptia – kolme erilaista suunnittelijaa
Luova konsepti pohjautuu aina yrityksen strategiaan. Se on punainen lanka; kattoajatus, joka viestii yrityksen, tuotteen tai palvelun vahvuuksia, ja tukee kaikkea siihen liittyvää markkinoinnin ja viestinnän tekemistä. Asiakkaalle konsepti ei näy ainoastaan tyylikkäinä kuvina, mieleenpainuvana sloganina tai mainoskampanjana, vaan konsepti yhdistää kaikki edellä mainitut yhtenäiseksi kokonaisuudeksi. Luova konsepti luo arvoa, ja lopulta varmistaa kaupallisen menestyksen.
Aika kovia lupauksia. No miten toteutetaan luova konsepti? Ilmeen kolme AD:tä Matias Halmetoja, Eveliina Pyymäki ja Sami Aalto kertovat miten heidän luova suunnitteluprosessinsa etenee, ja mikä siinä on tärkeää.
Miten aloitat luovan konseptin suunnittelun?
Uuden suunnittelu lähtee tarpeesta; kenelle suunnitellaan ja mikä on toimeksianto? Mihin lopputulokseen halutaan päästä ja mitkä ovat tavoitteet? Tästä ovat Matias, Eveliina ja Sami yksimielisiä; itse suunnitteluprosessi sen sijaan on kullakin oman näköisensä.
Sami ja Eveliina lähtevät määrätietoisesti ensin etsimään aiheesta lisätietoa, ja kaikki kolme tutkivat kilpailevien tuotteiden konsepteja, väri- ja kuvamaailmaa sekä markkinaa yleensä. Hyvin tehdyn taustatutkimuksen pohjalta on helppo lähteä luomaan uutta.
”Listaan tuotteeseen tai aiheeseen liittyviä sanoja, joiden pohjalta lähden miettimään mikä vetoaisi juuri kyseisen tuotteen kohderyhmään – hyvän ja osuvan konseptin tulee joko vedota tunteisiin tai olla hauska,” sanoo Matias.
Itse suunnitteluvaihe on usein kokeilemista ja fiilistelyä. Hyvä musiikki aina hevimetallista luonnon ääniin auttaa solahtamaan visuaaliseen maailmaan, ja monesti parhaat ideat ovat niitä lennokkaimpia tai eriskummallisimpia, joista konsepti sitten kehittyy.
Sekä Matias että Sami mainitsevat tiimin ja läheisten tuen tärkeänä osana suunnitteluprosessia; ideoita sparraillaan ja pohditaan mahdollisimman avoimesti ja jalostetaan yhdessä eteenpäin, naurua ja hassuttelua unohtamatta.
”Moodboard auttaa palastelemaan aihetta ja hahmottamaan kokonaisuutta ja siihen sopivia värejä. Tunnelma on minulle tärkeä. Joskus inspiraatio löytyy ympäristöstä, esimerkiksi luonnosta,” kuvailee Eveliina.
”Toteutusvaiheessa sulkeudun usein omaan kuplaani, jotta pystyn keskittymään ja saavuttamaan oikean olotilan. Jos vain mahdollista, annan työn silloin tällöin jäädä hetkeksi rauhaan ja palaan taas seuraavana päivänä katsomaan sitä uusin silmin,” kertoo Sami.
”Konseptia ei koskaan tehdä yksin, vaan se ideoidaan ja luodaan porukalla.”
Sami Aalto, AD, Mainostoimisto Ilme
Mitä pitää ottaa huomioon, kun suunnitellaan luovaa konseptia?
Kohderyhmä on se punainen lanka, joka kulkee kaikilla Ilmeen AD:illä mukana suunnittelun alusta loppuun asti. Kenelle konseptia luodaan? Mikä häntä kiinnostaa? Miten konsepti vastaa kohderyhmän ongelmiin tai haasteisiin? Näihin kysymyksiin suunnittelijat palaavat työssään toistuvasti matkan varrella, ja tarkentavat tekemisen suuntaa niiden pohjalta.
Myös tuotteen erottuvuudella on merkitystä. Onko tuote riittävän erityinen tai persoonallinen, tai kenties täysin uusi markkinoilla?
”Uudet asiat kiehtovat ja houkuttelevat kokeilemaan,” vinkkaa Eveliina.
Lisäksi on tärkeää varmistaa, että konsepti toimii monissa eri yhteyksissä, ja että se on helppo monistaa erilaisiin materiaaleihin ja käyttötarkoituksiin.
”Konsepti on paska, jos se ei herätä minkäänlaista reaktiota missään.”
Matias Halmetoja, AD, Mainostoimisto Ilme
Milloin luova konsepti on valmis?
Tämä onkin sitten vähän vaikeampi. Siinä missä yksi kokee, että konseptissa olisi aina jotakin hiottavaa ja paranneltavaa, saa toinen jossain suunnittelun vaiheessa vahvan tunteen siitä, että nyt on juuri niin kuin pitääkin.
Yhdestä asiasta Matias, Eveliina ja Sami ovat kuitenkin yksimielisiä: siinä vaiheessa, kun konsepti vastaa asiakkaan tarvetta ja täyttää tavoitteensa, sitä voi ylpeänä esitellä.