Siirry pääsisältöön
Blogi 18.5.2020

Ajatuksia Atlantin takaa

Vuonna 2016 Ilme täytti 20 vuotta. Silloin perustimme toimiston Floridaan tavoitteenamme auttaa suomalaisia tuotteita ja palveluita rantautumaan väkirikkaaseen, ostovoimaiseen ja dynaamiseen markkinaan.

Oskari Kariste

Vuosien kuluessa olemme ymmärtäneet, että etenkin kansainvälistymisessä keskeistä on oikeanlainen viestintä sijoittajille, asiakkaille kuin myös muille sidosryhmille. Tarkkaan hiotulla viestinnällä saamme sidosryhmät hetkeksi kuuntelemaan suomalaista sanomaa. Markkinointiviestinnän rooli koetaankin tänä päivänä strategisesti erittäin tärkeänä investointina tuotteiden ja palveluiden erinomaisuuden rinnalla. Suomalaiset yritykset, jotka eivät aiemmin lähtökohtaisesti panostaneet markkinointiin samassa suhteessa kuin moni muu eurooppalainen maa, ovat kansainvälistyessään aktivoituneet nyt myös tällä saralla. Näistä aktivoinneista syntyy upeita menestystarinoita.

Asiakkaamme ovat yllättyneet astuessaan Floridan rannikolle ja alkaessaan hahmottaa Yhdysvaltojen markkinapotentiaalia – vaikka moni asia läntisessä maassa vaikuttaa tutulta, ovat markkina, kilpailutilanne, hinnoittelu, lainsäädäntö ja toimintaympäristö erilaisia. Vaakakupissa on isot tuotot, mutta myös panostuksien pitäisi olla riittävät.

Korona lähensi mantereita

Korona tuo väistämättä merkittävän digiloikan yrityksien tapaan viestiä ja kommunikoida tuotteista ja palveluista. Samalla se sekä muuttaa että mahdollistaa yritysten kansainvälistymissuunnitelmia. Verkosta kehkeytyy asiakkaidemme tärkein markkinakanava, jakelutie ja kommunikointialusta. Esimerkiksi Microsoft on juuri ilmoittanut siirtävänsä kaikki kokouksensa verkkoon 2021 kesään asti. Samaan aikaan Amazon kasvattaa myyntiä huimin askelin ja ravintola-annokset tuodaan kotiovella siinä missä kauppaostokset.

Uusi arkemme, jonka piirteet ovat identtisiä kaikilla mantereilla, muovaa käyttäytymisen murroksen samanlaiseksi kaikilla markkina-alueilla yhtäaikaisesti. Ihmisten vuorovaikutus on siirtynyt verkkoon, jolloin maantieteelliset erot kapenevat entisestään ja kuluttajat ovat entistä vastaanottavaisempia käyttämään verkon tuomia mahdollisuuksia. Ja juuri tämä on suuri mahdollisuus meille suomalaisilla yrityksille hakea kasvua kansainvälisiltä markkinoilta! Koskaan aikaisemmin maailma ei ole ollut yhtä pieni ja tavoitettavissa. Koskaan aikaisemmin me emme ole olleet näin yhtä kuin nyt. Virtuaalikoulut, WC-paperin loppuminen, etätyö, nykivä netti, aikaa perheen kanssa, puhtaampi luonto, oman arvomaailmamme pohtiminen, toisista välittäminen ja eri ammattikuntien (jopa poliitikkojen) arvostus ovat totta niin Suomen Lahdessa kuin Floridan Naplesissa.

Suomalainen, kansainvälisty nyt

Samalla kun asiakkaamme kasvavat ja kansainvälistyvät, olemme huomanneet, että kehityshaluisen markkinointiviestintätoimiston palvelut sopivat yhtä lailla Suomeen kuin rajojemme ulkopuolelle. Virtuaalilanseeraukset, strategiatyö, Inbound-kampanjat, mediavalmennukset, verkkokaupat, Some-analyysit ja koulutukset sekä vahva visuaalinen tarinankerronta toimivat uudessa yhteisessä maailmassa maantieteellisesti sijainnista huolimatta. Vaikka maailman tilanne on melko sumuinen, suosittelisin edes hetkeksi pohtimaan miten sinun yrityksesi tuotteita tai palveluita voisi paremmin tarjota verkon yli. Tehdäänkö yhteistyötä?

Tervetuloa kasvamaan ja kansainvälistymään ILMEen kanssa.