Strategia ei ole uhka, vaan voiton mahdollisuus

Anne Korkala

Strategia ei ole uhka, vaan voiton mahdollisuus

Strategia on markkinoinnin muutoksen johtamisen väline, jonka avulla määritellään pelipaikat ja voiton mahdollisuudet sekä rakennetaan yrityksen identiteettiä.

”Yritys ilman ehyttä liiketoimintastrategiaa on lastuna lainehilla. Samaan kohtaloon vajoaa yritys, joka yrittää markkinoida ilman markkinointistrategiaa.”

Oheinen lainaus on markkinointiguru Eka Ruolan kirjasta Markkinoinnin uudet 4P:tä, ja alleviivaa strategiatyön tärkeyttä.

Jokainen yritys, joka halua edetä määrätietoisesti ja tehokkaasti, tarvitsee strategian. Hyvä strategia antaa päivittäiselle tekemiselle merkityksen, suunnan ja selkänojan, ja priorisoi sen, mitä yrityksen tulee tehdä päästäkseen tavoitteisiinsa.

Strategiatyöstä ei tarvitse tehdä vaikeaa ja monimutkaista. Lyhyesti kysymys on tulevaisuudensuunnittelusta, tavoitteiden ja selkeän suunnan määrittelystä sekä konkreettisia tekoja sisältävä suunnitelma näiden saavuttamiseksi.

Mitä kirkkaampi, selkeämpi ja inspiroivampi strategia on, sitä parempi.

Tukipilareina visio, arvot ja yrityksen toiminta-ajatus

Strategiaa ei laadita ”ihanneorganisaatiolle”. Strategiasta tehdään oman näköinen, selkeä ja helposti ymmärrettävä. Ja se laaditaan juuri siihen hetkeen ja tarpeeseen, missä yritys on.

Strategiatyön kolme tukipilaria ovat visio, arvot ja toiminta-ajatus, joka myös erottaa yrityksen muista. Visio on näkemys tulevasta ja strategiatyön tärkein ohjuri. Hyvin muotoiltu, inspiroiva visio auttaa koko henkilöstöä ottamaan säännöllisiä askeleita kohti näkemyksensä mukaista tulevaisuutta.

Toiminta-ajatuksesta löytyy vastaukset seuraaviin kysymyksiin: miksi olemme olemassa ja teemme tätä työtä? Minkä ongelman asiakkaan arjessa ratkaisemme ja millaista arvoa heille tuotamme? Mitkä ovat toimintaympäristön vaatimukset suhteessa yrityksen resursseihin?

”Yrityksen asenne, käytösmallit ja luonne taas perustuvat arvoihin. Arvot kertovat, mitkä ovat yrityksen toimintaa ohjaavat periaatteet ja yhteinen identiteetti.

Anne Korkala, strategi, Mainostoimisto Ilme

Liiketoimintastrategia vai brändi- tai markkinointistrategia?

Rinnakkaisia ja vaihtoehtoisia strategiatyyppejä on useita. Nimi ei ole olennainen, tärkeintä on löytää oikeat ja ajankohtaiset teemat, kysymykset ja vastaukset.

Brändistrategia kiteyttää esimerkiksi, millaisena yritys haluaa näyttäytyä asiakkailleen, mitä merkityksiä se tuottaa ja kuinka erottuu kilpailijoistaan. Liiketoimintastrategia ja markkinointistrategia ovat tiiviisti yhteydessä toisiinsa. Markkinointistrategia on iso kuva tulevan vuoden markkinoinnin toimenpiteistä. Markkinointistrategiassa nivotaan liiketoimintastrategiassa määritellyt segmentit, asiakaslisäarvo, yrityksen resurssit, kyvyt ja kilpailuedut, ansaintalogiikka ja menestystekijät kohderyhmäkohtaiseksi toimenpide- ja kanavavalikoimaksi. Markkinointisuunnitelmassa strategia on paloiteltu toimintasuunnitelmaksi kohti vaikuttavaa ja tavoitteellista brändi- ja markkinointiviestintää.

Strategisen suunnittelun osa-alueita ja erilaisia strategiatyyppejä

Mitä brändi lupaa, sen asiakaskokemus lunastaa

Markkinointistrategian avulla brändin arvolupaukset muuttuvat konkretiaksi sen myötä, mikä asiakkaalle on arvokasta.

Strategia varmistaa, että asiakas ja oikea tuote kohtaavat, tottaa parhaan arvon ja että arvo tulee sanallistettua oikein. Mitä paremmin asiakas ymmärtää, millaisia arvoja ja asenteita brändi edustaa, sitä helpompi heidän on sitoutua tai olla sitoutumatta siihen.

Ilme on asiakkaan strateginen kumppani matkalla huipulle. Jos kaipaat apua strategia- ja brändityössä sekä markkinointiviestinnässä?

Ota meihin yhteyttä!

Kiinnostuitko tästä aiheesta?

Jätä yhteystietosi, ja otamme sinuun yhteyttä.

    Tätä lomaketta suojaa Google reCAPTCHA, ja Googlen tietosuojakäytäntöä ja käyttöehtoja sovelletaan.

    Anne Korkala

    Strategi

    040 1544366