HAASTE

Tunnettujen brändien tuulettaminen

 

Presso-kahvilat ja Pizza & Buffa -ravintolat ovat S-ryhmän ketjuravintoloita, jotka sijaitsevat usein Prisma-hypermarkettien yhteydessä. Presso tarjoaa asiakkailleen viihtyisää kahvilakokemusta, jonka ytimessä ovat tuore kahvi ja vastapaistettu pulla. Pizza & Buffa tarjoaa puolestaan arkea helpottavia, konstailemattomia ruokaelämyksiä.

RATKAISU

Uudet, kokonaisvaltaiset markkinointikonseptit

Presson ja Pizza & Buffan brändiuudistusten yhteistyömme taustalla toimivat ravintoloille aiemmin valmistuneet tuote- ja sisustuskonseptit. Brändiuudistuksissa määrittelimme, mikä Pressossa ja Pizza & Buffassa on olennaisinta. Kumpikin on vahvasti suomalainen brändi, jonka juuret ovat Italiassa sekä nimien että ruokatarjonnan perusteella. Italialaisesta kulttuurista korostuvat brändeissä suomalaisuuteen sopivimmat palat: konstailemattomuus, ulkona syömisen helppous ja arjesta nauttiminen.

Brändien ytimestä muotoilimme niiden äänensävyt, tarinat ja asiakaslupaukset. Brändien asiakaslupaukset – Presson ”Arki on hyviä hetkiä” ja Pizza & Buffan ”Arki saa tuntua hyvältä” – mukailevat toki toisiaan ja toimivat kokoavina ajatuksina brändien kaikelle tekemiselle. Lupaukset viestivät siitä, että arki saa olla kivaa ja arkisuudesta saa olla ylpeä. Lupaukset näkyvät muun muassa henkilökunnan helposti lähestyttävyytenä, asiakkaan arjen ymmärtämisenä sekä luotettavuutena. Kun menet Pressoon tai Pizza & Buffaan, tiedät, mitä saat: hyvää palvelua ja yksinkertaisen herkullista vatsantäytettä.

Presso ja Pizza & Buffa viestivät lämpimän tuttavallisesti niin sanallisesti kuin kuvallisesti. Kahviloiden ja ravintoloiden väki tuntee asiakkaansa ja suhtautuu heihin kuin ystäviinsä, jotka ovat kylässä. Arjesta tehdään vaivatonta ja mukavaa. Siksi myös opaskyltit ja tarjoukset ovat ennemminkin hyviä neuvoja tai tuttavallisia kehotuksia kuin taktisia mainoksia. Brändien visuaaliset identiteetit loimme hyvin kattavasti sisältäen muun muassa uudistuneet logot, graafiset elementit, värit, fontit sekä kuvamaailman.

ASIAKKAAN KOMMENTTI

Presson ja Pizza & Buffan brändiuudistus sujui Ilmeen tiimin kanssa hienosti. Lopputulos on raikas ja hauska ja saanut paljon hyvää palautetta sekä omalta henkilökunnalta että asiakkailta. Yhteistyö on ollut ammattimaista ja joustavaa – nopeissakin aikatauluissa on pysytty! Aivan upea tiimi on ollut tätä tekemässä, kiitos kaikille hyvästä lopputuloksesta ja hauskoista hetkistä sitä yhdessä tehdessä.

– Ulla Kivilaakso, markkinointipäällikkö, ja Janne Kulovuori, ketjupäällikkö
SOK Matkailu- ja ravitsemiskaupan ketjuohjaus

TULOKSET

Uudistukset on otettu hyvin vastaan sekä asiakkaiden että henkilökunnan keskuudessa, ja uudistetuissa yksiköissä kauppa käy erinomaisesti.

TIIMI

Satu Inberg / Projektinjohto
Jenni Saukkonen / Konseptointi sekä graafinen ja visuaalinen suunnittelu
Saara Harju / Copywriting
Silja Liikola / Graafisen suunnittelun tuotanto
Henri Mattila / Konseptointi, valokuvaus ja kuvitus