HAASTE

Muovikassien kertakäytön vähentäminen

Muovikassit aiheuttavat ongelmia luontoon joutuessaan ja niiden materiaali on pääsääntöisesti peräisin fossiilisista raaka-aineista. Siksi niiden käyttöä tulee vähentää.

Kauppa on elinkeinoelämän suurin työllistäjä. Kaupan liitto on alan edunvalvontajärjestö, joka edistää suomalaista kauppaa. Kaupan liiton jäsenenä on 2 300 yritystä.

RATKAISU

Omat kassit mukana

Iloisesti heilahtelevat muovipussit ovat suomalaisen arjen perusrekvisiittaa. Muovikassilla on kannettu ostoksia kotiin, viety kukkia mummolaan sekä pakattu passi ja hammasharja etelän lomamatkalle. Periaatteessa muovipussi onkin ihan näppärä pikkutavaroiden kuljetusväline, mutta kertakäyttöisenä se kuormittaa ympäristöä liikaa.

Kaupan liitto yhdessä Ympäristöministeriön kanssa päätti, että muovikassien liialliselle kulutukselle pitää tehdä jotain. He valitsivat meidät kumppanikseen kampanjaan, jossa tärkeää viestiä ei haluttu kertoa sormea heristellen tai syyllisiä etsien. Tarvittiin uudenlainen tapa.

Kalevauva.fi on moderni kansanmusiikkiyhtye, joka tekstittää kappaleensa suoraan vauva.fi-keskustelupalstan keskustelujen sisällöistä. Kun kyseessä on kansaa syvästi koskettava aihe, voidaan sitä käsitellä kansan syvien rivien suorilla sitaateilla. Näin sai alkunsa Omat kassit mukana -kappale, johon kuvasimme myös musiikkivideon sekä toteutimme 30 sekunnin videospotin. Perustimme Facebookiin Omatkassitmukana-sivun, ja lisäksi kassi-info.fi-sivuilla kerrotaan edelleen faktoja muovikassien kulutuksesta ja jaetaan kampanjaan liittyvää materiaalia.

TULOKSET

Huhti-kesäkuun 2018 aikana musiikkivideota katsottiin Facebook-sivulla yli 120 000 kertaa, joista yli kolme neljäsosaa on orgaanista, ilman sponsorointirahaa. Kauppafi:n YouTube-kanavalla videota on katsottu lähes 20 000 kertaa, ja vielä usea kuukausi julkaisun jälkeen katselukertoja kertyy tasaisesti noin 500 per päivä.

Kampanjan videospottia esitettiin Yle TV1 -kanavalla 16.­–22.4.2018. Spotin nettopeitto oli 32,3 %, ja yhteensä se keräsi noin 1,5 milj. kontaktia.

Myös media reagoi kampanjaan aktiivisesti, ja aiheesta julkaistiin paljon artikkeleita. Mikä hauskinta, kampanja päätyi takaisin myös vauva.fi -keskusteluihin.

www.vauva.fi/keskustelu

ASIAKKAAN KOMMENTTI

Olemme erittäin vaikuttuneita luovasta otteestanne Omat kassit mukana -videon ideoinnissa ja toteutuksessa. Palavereissa oli hyvä, eteenpäin rullaava henki. Joustava ote on myös ollut seikka, jota olen arvostanut muissa yhteisissä kampanjoissamme.”

Pia Pere-Vanhanen, viestintäjohtaja

TIIMI

Markus Lehto / Projektinjohto ja konsepti
Antti Hovi / AD, konsepti ja videosuunnittelu
Jarno Järvi / AD ja konsepti
Jenni Lindström / Kuvausjärjestelyt
Emil Kalliokoski/ Assistentti
Toni Eronen / Making of -video
Elina Savenius / Sosiaalinen media
Medialouhos Oy / Videotuotanto