HAASTE

Säilyttää flunssanhoitotuotteen markkinajohtajuus

Fennogate Finland Oy on uusi suomalainen yritys, joka tarjoaa korkealaatuisia tuotteita apteekeille ja terveydenhuoltoalan ammattilaisille Suomessa. Kuluttajille yritys on tuttu apteekeista löytyvästä Apteq-tuotesarjastaan, johon kuuluu lääkinnällisiä laitteita, ravintolisiä- ja vitamiineja sekä kosmeettisia tuotteita.

RATKAISU

Pakkauksen pisaramuodon ja siten brändin tunnetuksi tekeminen

Suunnittelimme flunssan kestoa lyhentävälle Fluzincille some-vetoisen, neljä kuukautta kestävän kampanjan. Tuotekategoriansa markkinajohtajan tavoite oli säilyttää asemansa uusien kilpailijoiden virratessa apteekkeihin.

Koska kilpailijatuotteiden nimet olivat melko samankaltaisia Fluzincin kanssa, halusimme tuotteen jäävän mieleen visuaalisen tunnuksensa avulla. Pakkauksissa oleva pisaramuoto otettiin keskiöön. Suunnittelimme pisaran ympärille 12 yksinkertaista, mutta oivaltavaa videospottia. Mukana oli muun muassa vuotavaa hana, pisaratonttujen tanssi, matopeli sekä Space Invaders -henkeä huokuva videopelispotti. Pisarat vähenivät kolmessa osassa kuten Fluzincin kolmen päivän tehokuurissa flunssaa vastaan.

Videoiden tueksi keräsimme sitoutumista Facebook-arvonnoilla sekä haimme näkyvyyttä hakusanamainonnalla ja YouTube-markkinoinnilla. Apteekkien henkilökunnalle jaettiin talveksi pisarakuosisia kaulahuiveja flunssaa ehkäisemään.

TULOKSET

Videospotit toimivat tehokkaasti ja löysivät toimivimman kohderyhmänsä keski-ikäisistä ja vanhemmista naisista, jotka hoitavat usein koko talouden apteekkiostot. 10 sekunnin katsontahinnaksi muodostui tehokas 0,08 €. YouTubessa videon alkuosassa pyörineen mainoksen kontaktihinnaksi tuli 0,00048 €. Googlessa tavoitettiin yli 93 % flunssan ja sinkin aihepiirin hauista. Kaulahuivit keräsivät suuren suosion apteekkiväen keskuudessa.

Fluzinc säilytti markkinajohtajuutensa.

ASIAKKAAN KOMMENTTI

Valitsimme Ilmeen kumppaniksi Fluzinc-kampanjaan, koska heidän ehdotuksensa oli lähinnä omia ajatuksiamme ja hyödynsi erittäin hyvin pakkauksen visuaalista elementtiä ja tuotteen tunnettuutta sekä muistettavuutta. Yhteistyö Ilmeen kanssa sujui hyvin ja olemme kampanjakokonaisuuteen ja tuloksiin erittäin tyytyväisiä.
– Antti Pylkkänen, toimitusjohtaja
Anssi Pöyhönen, markkinointipäällikkö

TIIMI

Satu Inberg / Projektinjohto
Jani Kinnunen / Sisällöntuotanto, some-mainonta ja -ylläpito
Kasper Ojala / Visuaalinen suunnittelu ja animointi