Kohti viiden tähden työpäiväkokemusta
Johanna Välilä

Iloista puheensorinaa, näppäimistön napsutusta ja sydämestä pulppuavia naurunpurskahduksia. Aloittaessani harjoitteluni Mainostoimisto Ilmeessä Lahdessa olin ihmeissäni toimistolla vallitsevasta tunnelmasta. Ilmapiiri oli rento ja välitön. Uusi tulokas vastaanotettiin hymyllä. Kurkistaessani keittiöön, tarjolla olevat hedelmät ja muut naposteltavat hämmensivät minua entisestään – erilaisista kahvilaaduista puhumattakaan.
Kun minulle sitten selvisi, että Ilme tarjoaa työntekijöilleen lounaan joka keskiviikko, meinasi epäusko vallata mieleni; voiko tällaisia työpaikkoja ollakaan? Olen aiemmalta koulutukseltani sosionomi ja sote-alalla työskennellessä edes yhdenlaisen kahvin saaminen henkilöstöetuna on epävarmaa. Ja jos kahvin kaveriksi onnistuu löytämään jotakin purtavaa, se tuskin on työnantajan kustantamaa.
Miten siis tehdä hyvästä vielä parempaa?
Tällä hetkellä opiskelen teollista muotoilua Lapin yliopistossa ja teen palvelumuotoiluun liittyvää gradua Ilmeelle. Palvelumuotoilu on systemaattista palveluiden kehittämistä, ja sen keskiössä on yksilön kokemus palvelusta. Muotoiluprosessissa sovelletaan eri tieteenalojen menetelmiä, osallistetaan palvelun käyttäjiä ja visualisoidaan uusia palveluideoita helposti ymmärrettävään muotoon. Graduni toimeksiantona on luoda Ilmeelle konsepti siitä, miten tila ja toimintamallit tukevat eri toimijoiden vuorovaikutuksessa tapahtuvaa luovaa asiantuntijatyötä. Harjoittelun alussa olinkin huolissani siitä, mitä annettavaa minulla voisi Ilmeelle olla. Täällä kun on kaikki jo lähtökohtaisesti niin hyvin.
Työelämä muuttuu vauhdilla ja hyvän johtajan tehtävä on ohjata työyhteisö askel kerrallaan muutoksen läpi. Tulevaisuudesta emme voi sanoa mitään varmaa, mutta omaan asenteeseemme ja toimintaamme voimme jokainen vaikuttaa. Toivonkin tekeillä olevan graduni herättävän uusia ajatuksia tavoista tehdä työtä. Näin minun on mahdollista helpottaa edes hieman Ilmeen matkaa kohti muutosta. Lienee sanomattakin selvää, että sitoutuneet ja ammattitaitoiset työntekijät ovat yrityksen tärkein voimavara. Juuri siksi työpäiväkokemukseen täytyy panostaa, myös Suomen parhaimmissa työpaikoissa.