Luin kerran erään kirjoituksen, jossa puhuttiin siitä, kuinka asiakas on ystävä eikä kuningas. Tuntui kuin joku olisi kirjoittanut juuri minun ajatuksistani. Minusta toimiva asiakassuhde on ennen kaikkea luottamusta toiseen – kuten ystävienkin kesken. Kun yrityksen on tarkoitus menestyä ja omakin menestys on keskiössä, haluaisitko sinä silloin rinnallesi ihmisen, josta pidät ja johon luotat ja joka auttaa sinua? Vai haluaisitko, että sinua vain palvellaan kuin kuningasta ja yritetään vain miellyttää? Kun on esimerkiksi kyse isoista ja monimutkaisista ostoista tai päätöksistä, silloin jos koska, pitää olla eniten ystävä asiakkaalle.

Yhdessä voittajia

Haluan siis ajatella asiakkaista ystävinäni. Ystävät voivat myös kertoa toisilleen, mikäli joku asia ei toimi, vaikka sitä ei aina haluaisi kuullakaan, koska suhteessa vallitsee luottamus ja kunnioitus. Itselleni on vuosien aikana syntynyt sellaisia asiakkuus- eli ystävyyssuhteita, joihin on mahtunut yhteisesti jaettua iloa, menestystä, mutta myös vastoinkäymisetkin on otettu yhdessä vastaan. Ystävät tulevat myös vastaan tiukoissa tilanteissa ja mahdottomissa aikatauluissa. Myöhään illalla laitetut meilit ja valmiit presentaatiot saattavat pelastaa asiakkaan seuraavan päivän.

Palvellaanko asiakasta vai autetaan?

Tottakai palvelemme asiakkaitamme aina niin hyvin kuin pystymme, mutta itse koen sen olevan ennemminkin auttamista. Ethän sinä ystäviäsikään palvele, vaan autat. Jos tehdään virheitä, on nekin parempi myöntää selkä suorana ja korjata asia, kuin peitellä. Ole hyvä ihminen ja aito, äläkä puhu paskaa. Ja pyydä anteeksi, jos siihen on syytä. Parhaimmat asiakassuhteet kestävät virheetkin ja kun yhdessä niistä nousee, tekee se kaikesta vieläkin kestävämmän.

Yhdessä asiantuntijoita

Ja kaikkihan olemme kuulleet sanonnan: asiakas on aina oikeassa. Kaikki me myös tiedämme, että eihän tämä voi olla aina vedenpitävä tosi. Kuka nyt voisi olla aina oikeassa? Haluan nähdä itsemme ja asiakkaamme omien alojensa asiantuntijoina, ja tietämyksemme yhdistyessä voimme olla yhdessä oikeassa.

Nykypäivänä meno bisnesmaailmassakin vain kiihtyy ja ajat ovat välillä hankalia. Itse kyllä ainakin haluan ympärilleni ystäviä tätä matkaa taittamaan. Heitetään arvonimet ja tittelit metsään ja jatketaan matkaa ystävinä. Olet lämpimästi tervetullut osaksi Ilmeen ystäväpiiriä.

Jenni Saukkonen

Ihmisiä rakastava visualisti ja suunnittelija, joka haluaisi, että kaikilla olisi töissä mukavaa ja erityisesti asiakkailla. Rakastaa järjestää yllätyksiä ja pyrkii työssäänkin aina 150 % toteutukseen.