Maanantaina 25.6. alkoi Pride-viikko ja iso osa suomalaisista yrityksistä heitti profiilikuvaansa sateenkaarifiltterin ja julisti yhden postauksen verran tasa-arvon ilosanomaa. Niin mekin teimme. Samalla kävimme tärkeän sisäisen keskustelun siitä, mitä me oikeasti teemme yrityksenä tasa-arvon eteen niinä 51 muuna viikkona, kun sateenkaariliput eivät liehu. Olemmeko oikeutettuja liehuttamaan lippua?

Mitä me teemme, että meillä Ilmeellä kuka vaan voi oikeasti olla oma itsensä seksuaalisesta suuntautumisesta, sukupuolesta tai ihonväristä riippumatta? Ennen kaikkea: miten me tuomme tämän näkyväksi arjessa? Meillä on tässä vielä paljon tekemistä. Sateenkaaren värit profiilikuvassa ovat askel oikeaan suuntaan, mutta eivät missään tapauksessa tarpeeksi.

Tasa-arvo ei ole markkinointikikka

Vielä 10 vuotta sitten ei olisi tullut kysymykseenkään, että suuret suomalaiset organisaatiot olisivat ottaneet kantaa Pride-viikkoon. Nyt se on onneksi jo ennemmin sääntö kuin poikkeus. Näkevätkö nämä yritykset kuitenkaan lipun taakse vai palaavatko he viikon jälkeen normaaleihin tapoihinsa kiinnittämättä tasa-arvon toteutumiseen sen suurempaa huomiota? Jos yritys ei edistä tasa-arvoa konkreettisesti arjessaan, on puhdasta kilven kiillottamista ja pinkkipesua heittää viikon ajaksi sateenkaaren värit some-kanaviinsa.

Tulimme tulokseen, että voimme täysin sydämin ja rehellisesti liputtaa Priden arvojen mukaisesti, mutta tämän näkyvämmäksi tekemisessä on vielä haasteita. Haluammekin jatkossa tehdä enemmän töitä näyttääksemme tämän muulloinkin kuin kerran vuodessa. Toivottavasti Pride-viikon ennen kokematon näkyvyys Suomessa herättää tällaisia keskusteluja myös muissa organisaatioissa.

Tasa-arvo ei ole markinointikikka. Tasa-arvo on tekoja, ihmisten välistä vuorovaikutusta ja aitoa hyväksymistä. Mutta niinhän on markkinointikin.

Ihanaa Pride-viikonloppua!