Päätä alkaa särkeä, verisuonet pullistuvat ohimoilla ja tuskan hiki puskee päälle. Otsalohkossa jyskyttää vain yksi kysymys ”Miksi helvetissä tämäkin on tehty näin vaikeaksi?”. Tuntuuko tutulta? Noh, se oli retorinen kysymys sillä kyllähän näitä hetkiä mahtuu vuoteen yllättävän paljon – sinullakin.

Kun jokin asia alkaa tuntua liian monimutkaiselta niin turhautuminen voimistuu ja ajatusmaailma kääntyy negatiiviseksi. Voisiko näille asioille tehdä jotain tai olisiko ne voitu välttää? Ei ole mitään järkeä tehdä asioita vaikeammin jos ne voi tehdä helpommin.

KISS

KISS on muutakin kuin legendaarinen bändi – se on ajatusmalli, joka pyrkii yksinkertaisuuteen. Aukikirjoitettuna se tarkoittaa: Keep It Simple, Stupid! Tätä ohjenuoraa on käytetty maailmalla monissa eri yhteyksissä aina armeijasta ohjelmistosuunnitteluun. Sen perusajatuksena on, että miltei kaikki asiat toimivat parhaiten jos ne pystytään pitämään yksinkertaisina. Turhaa monimutkaistamista pitäisi aina välttää.

Yksinkertaistaminen on taitolaji – se vaatii aikaa, vahvaa kyseenalaistamista ja rohkeutta jättää pois epäoleellinen. On vaikeampaa kertoa asia lyhyesti kuin pitkästi, mutta se kannattaa. Yksinkertaisuus ei kuitenkaan tarkoita, että toteutuksen pitäisi olla itsestäänselvä tai tylsä – päinvastoin. Uuden ja yllättävän näkökulman löytäminen on oleellista. Luovalla tavalla vaikeastakin asiasta on mahdollista kertoa yksinkertaisesti. Uusi luova idea yhdistettynä yksinkertaisuuteen on tappavan tehokas. Yksinkertaisuus vahvistaa idean voimaa.

Less is more $

Yksinkertaistaminen tekee ideoista ja asioista helpommin ymmärrettäviä, helppokäyttöisempiä, helpommin sovellettavia ja helpommin laajennettavia. Yksinkertaistaminen säästää lopulta myös rahaa ja aikaa. Idean pitäisi aina olla niin yksinkertainen, että sen perimmäisen ajatuksen voi selittää yhdellä lauseella. Ja kun idea on tarpeeksi yksinkertainen se on myös helppo perustella ja myydä muille. Yksinkertaisuus tekee asioista helppoja, myös ostamisesta.

Ihmiset rakastavat helppoutta

Ihmiset toivovat (paitsi muutamat masokistit), että heidän elämänsä olisi helpompaa eikä vaikeampaa. He haluavat, että asiat ovat helppoja käyttää, helppoja ymmärtää ja helppoja tehdä. Jos on olemassa helpompi vaihtoehto, yleensä aina se valitaan. Vaikka ihmiset pitävät haasteista kuten maratonista, joka vaikeuttaa tietyssä mielessä heidän elämäänsä hetkellisesti niin silti kaikki juoksijat haluavat juosta maratonin hyvillä kengillä. Sellaisilla mitkä eivät hierrä, rullaavat hyvin ja pehmentävät iskut – halutaan juosta maraton mahdollisimman helposti.

Ja helppoudestahan ihmiset ovat läpi historian olleet valmiita maksamaan. Sähkölamppu korvasi kynttilät, auto hevosen, kännykät lankapuhelimet ja Netflix videovuokraamot. Elämää helpottava keksintö on aina korvannut edellisen tavan tehdä asioita. Keksintöjen evoluutio perustuu aina yksinkertaistamiseen – jokin asia on tehty yksinkertaisemmaksi eli helpommaksi. Nykypäivänä tämä näkyy erityisen voimakkaasti palvelumuotoilussa ja käyttöliittymäsuunnittelussa, jotka pyrkivät tekemään asiakaskokemuksesta helppoa, loogista ja toimivaa.

Yksinkertaista niin paljon kuin pystyt

On toki myös ymmärrettävä, että jotkin asiat ovat monimutkaisempia kuin toiset eikä niitä saa tiivistettyä yhteen lauseeseen tai kuvaan. Tällöinkin kannattaa pyrkiä niin yksinkertaiseen kuin mahdollista. Hyvänä nyrkkisääntönä voi pitää ajatusta: ”Yksinkertaista asioita niin paljon, että se tuntuu pahalle ja lopeta sitten kun se alkaa tuntua hyvälle.”

Kiireen arjen keskelläkin olisi hyvä muistaa aina välillä pysähtyä hetkeksi ja heittää ilmoille kysymys: Voisiko tämän tehdä yksinkertaisemmin? Saattaapa olla, että juuri tuosta hetkestä syntyy oivallus, joka mullistaa maailmaa.

 

Antti Toivanen

Antti Toivanen on Ilmeen Senior AD ja suunnitteluryhmän luova johtaja. ”Let´s keep it simple”, toivoo tämä yksinkertainen mies. Yhteystiedot: antti@ilme.fi | 050 367 0944