Onko yritykselläsi laadukas tuote, joka on lisäksi kustannustehokas? Tarjoatte palvelunne avaimet käteen -periaatteella? Hieno homma, mutta arvaa mitä? Niin myös monella muullakin tekniikan alan toimijalla!

Pahoittelen jo etukäteen rankkaa rakkauttani, arvoisa tekniikan alan toimija. Aion runnuttaa sinua yhden kirjoituksen verran. Jos näet rehellisyydelleni arvoa, meistähän voi tämän jälkeen tulla vaikka ystäviä tai yhteistyökumppaneita!

Markkinointi, järjetön menoerä?

Unohdetaan hetkeksi se, että toimintanne on enemmän tai vähemmän tuloksellista pitkäaikaisten asiakkaidenne sekä myynnissänne olevien uskomattomien velhojen vuoksi. Tunteeko kasvun sekä lisämyynnin mahdollistava potentiaalinen asiakkaasi sinut? Mikäli et ole henkilön kanssa kasvotusten, onko tuotteestasi helppo kertoa tuntemattomalle? Mikä todella erottaa teidät kaikista vastaavista toimijoista?

Olen työskennellyt markkinoinnin sekä myynnin tehtävissä lukuisissa teknisten alojen yrityksissä ja nähnyt alalla vallitsevan keskeisen haasteen: metsää ei nähdä puilta. Kaikkien toimijoiden luukuttaessa omaa yritystään samoin sanankääntein, turvallisen sinisellä värimaailmalla markkinointiapunaan messuosastot, katalogit sekä jonkun toisen tekemät nettisivut (joita kukaan ei ole ylläpitämässä), kaikki muuttuu helposti harmaaksi massaksi. Tuosta massasta potentiaalinen asiakkaasi ei erota juuri teidän uniikkia erinomaisuuttanne muista saman alan toimijoista. Kilpailueduksi jää ehkä juuri ja juuri myyjän persoona sekä hinta ja sinähän fiksuna ihmisenä ymmärrät tähän liittyvät riskit.

On valtava sääli, että teknisillä aloilla markkinointia katsotaan usein vinoutuneesti höpö-höpönä tai inhottavan järjettömänä kustannuseränä, sillä toimivan markkinoinnin päätarkoitus on kuitenkin aikaansaada myyntiä. Fakta on se, että kun markkinoinnin suomille aidoille mahdollisuuksille ummistaa silmänsä, kilpailijat kiilaavat ohi oikealta ja vasemmalta. Markkinointi on investointi, ei pakollinen kulu.

Valtavasti osaamista ja parhaat tuotteet – mitä sitten?

Teillä on todennäköisesti aivan totuudenmukaisesti vuosikausien osaaminen sekä tuotteidenne myyntiä edellyttämä palvelualttius, eikö totta? Teillä on varmasti myös nettisivut, jotka on ehkä jopa muutamia vuosia sitten päivitetty. Teillä on myynnin työtä tukevaa markkinointimateriaalia, josta asiakas voi halutessaan lukea lisää. Ne ovat kiistämättä erinomainen pohja. Se riittääkin ehkä juuri nyt, mutta entäpä tulevaisuus? Haetteko erottautumista, lisämyyntiä tai kasvua?

Oletko koskaan pysähtynyt pohtimaan, siis todella pohtimaan, olisiko tuotteitanne mahdollista esitellä tehokkaammin ja mikä tärkeintä – myyvemmin? Me nimittäin mietimme tätä työksemme. Ihan joka ikinen päivä. Suomessa on upeaa osaamista sekä tuotantoa, jota Ilmeen asiantuntijoilla on ollut kunnia olla mukana nostamassa suuremman yleisön tietoisuuteen.

Keinomme kertoa juuri teidän erinomaisuudestanne

Vaikeasti sanallisesti kuvattavissa olevat tuotantoprosessin vaiheet voidaan esittää ja liittää tiettyyn käyttötarkoitukseen selkeästi vaikkapa 3D-animoinnin keinoin, kuten Excel Compositelle. Rammerille teimme päräyttävää 3D:tä sekä videotuotantoa älyteknologiaa sisältävän hydrauliikkavasaran lanseeraukseen. Kempin huumorilla höystetty videokampanja sai kiitosta kilpailuvoittoa myöten.

Kiinnostaisiko sinua kuulla, kuinka teistä tehtäisiin seuraava tekniikan alan menestystarina? Soita, laita sähköinen viesti tai vaikka savumerkki, niin tuumataan asiaa yhdessä!

Pinja Hänninen

Pinja Hänninen on Ilmeen tuorein työntekijä, vaaleanpunaisten söpöjen juttujen sekä Excelin ystävä ja se ”positiivinen porilainen” proikkari, jolta asiat hoituvat ripeästi ja sydämellisesti. Yhteystiedot: 044 273 5617 | pinja.hanninen@ilme.fi