Sosiaalisen median trendit 2018

 

Vuosi 2017 on kääntynyt ehtoopuolelle ja moni alkaakin suunnata ajatuksiaan uuteen vuoteen 2018. Loppuvuosi usein käytetään seuraavan vuoden budjettien laatimiseen ja suunnitelmien tekemiseen. Tämä on myös oikea hetki miettiä näiden kahden vanavedessä markkinointia ja sen ensi vuoden suuntaviivoja.

Keräsimme teille neljä nousevaa trendiä, joista varmasti tullaan puhumaan maailman digitalisoituneimpana vuonna 2018. Ota tästä trendit haltuusi jo nyt!

1. Viestintä ja viestintäkanavat sosiaalisessa mediassa

Facebookin Messengerillä on 1,3 miljardia aktiivista käyttäjää, jotka lähettävät yli 2 miljardia viestiä kuukaudessa yrityksille. Kuluvana vuonna erilaiset Facebook Messenger -mainoskampanjat saavuttivat 88 % avausprosentin, joista klikattiin eteenpäin haluttuun kohteeseen 56 %:sti.

Tämä on yksi suurimmista muutoksista, mitä olemme huomanneet tämän vuoden aikana, eikä vauhti varmastikaan laannu ensi vuonna.

Reaaliaikaisen asiakaspalvelun merkitys kasvaa maailmassa, jossa jokainen on jatkuvasti online ja he ovat tottuneet tavoittamaan ihmiset ja palvelut käyttäen erilaisia sosiaalisen median viestintävälineitä.

Miksi tämä toimintamalli ei voisi toimia (potentiaalisen) asiakkaan ja yrityksen välillä?

2. Some-viestinnän haasteet

Reaaliaikaisuus tuo haasteita, jos edelleen ajattelemme olevamme ”avoinna 8–16”. Tai jos somea ”hoitaa” joku, kenen ”työnkuvaan se ei kuulu” tai ”no siinä sivussa”.

Suurimpia haasteita B2C-liiketoiminnan sosiaalisen median kanavissa on se, että tehdään hyvä kampanja, mutta jälkihoito unohtuu. Usein luetaan ”vanhentuneita” kommentteja ja kysymyksiä sekä yksityisviestejä, joista päiväys on auttamattomasti mennyt ohi, kuten alkuvuonna ostetusta maidosta.

Kannattaa hoitaa siis Facebookin asiakaspalvelu kuntoon, ettei Asiakaspalvelu Suomi pelasta tilannetta. Kannattaa muuten tsekata tämä sivu, jos et jo tiedä sitä. Tai vielä parempaa, ole ollut tämän aspan kanssa tekemisissä.

Lisää haasteita tuovat uudet kanavat ja sovellukset, joiden kautta ihmiset ovat yhteydessä toisiinsa.

Miten yritys pysyy tässä vauhdissa mukana? Suunnitellessa markkinointia ensi vuodelle, kannattaa valita käyttöön sellaisia kanavia, joita asiakkaasi käyttävät päivittäin, panostaa tähän kanavaan ja budjetoida resursseja kanavan hoitoon.

Ihmiset haluavat viestiä, missä vain ja koska vain he haluavat – ja nämä viestit tulee huomata, ohjata vastuuhenkilölle ja näihin viesteihin tulee vastata viipymättä.

Olethan huomannut jo, kuinka Facebook-sivuillenne on ilmestynyt viesteihin vastaamisesta kertova boksi, onko yrityksesi ”responsive for messaging”?

3. Chat-botit

Chat-asiakaspalvelut jatkavat yleistymistään ja samalla myös chat-tekoäly tulee yleistymään. Aina sen chatin takana ei olekaan oikeaa ihmistä, vaan automaattinen vastaaja. Botit tulevat yleistymään ja parhaimmillaan nämä hoitavat asiakaspalvelukokemuksen täydellisesti maaliin.

Kierrätysbotti Kikka on hyvä esimerkki ja Facebookin omia esimerkkejä löytyy täältä.

4. Facebook nostaa suosiotaan B2B-markkinoinnissa

Facebook on erittäin suosittu kanava kuluttajatuotteiden markkinoinnissa ja vastaavasti LinkedIn B2B-puolella. Kanavien kehittyessä ja muuttaessaan rajapintojaan, niin Facebookista on tulossa, tai jopa jo tullut, erittäin suosittu kanava myös B2B-markkinoinnissa.

Kannattaa myös ottaa huomioon, että Facebookilla on 2 miljardia aktiivista käyttäjää kuukaudessa – harva kanava pystyy samaan.

Vuonna 2018 Facebook tulee näkymään entistä enemmän B2B-markkinoinnissa, joten siihen kannattaa valmistautua jo nyt.

 

Lue lisää:
http://www.socialmediatoday.com/news/9-digital-marketing-trends-coming-in-2018/506636/
http://www.socialmediatoday.com/

 

Kiinnostuitko? Koskettaako aihe yritystäsi ja tulevan vuoden suunnitelmia?
Ota yhteyttä ja jutellaan lisää!

Eero, content specialist
020 7488 874

Jaa: