PELKKÄ BOOSTAUS EI RIITÄ.

Facebookiin tai Instagramiin jaettua kuvaa tai videota on helppo boostata median alapuolella olevasta napista. ”Laita siihen viiskymppiä sisään ja katotaan, miten käy!”, kuulen toisinaan sanottavan ja näin olen toiminutkin. Ei enää!

Kävin pari viikkoa sitten Somecon järjestämässä aamuseminaarissa Helsingin Musiikkitalolla ja yksi puheenvuoro jäi erityisesti askarruttamaan mieltäni. Somecon toimitusjohtaja Minna Valtari käsitteli ostettua ja ansaittua näkyvyyttä sekä mainontaa somekanavissa, erityisesti Facebookissa. Valtarin mukaan nykyään, eikä varsinkaan tulevaisuudessa enää riitä, että yritys boostailee päivityksiään näkyvyyden kasvattamiseksi tai oman, oikean yleisönsä tavoittamiseksi.

Tällainen toiminta ei pitkällä tähtäimellä johda mihinkään, eikä yritys voi saada sellaisia tuloksia, kuin mahdollisesti odottaa.

Mainonnan perusteet haltuun

Digikanavissa tapahtuva mainonta on otettava tarkempaan tarkasteluun ja suunnitteluun mukaan. Mainonnan perusteet on hyvä olla myös johdolla hallussa, jotta tiedetään, mihin mainosbudjetti käytetään, mitä mainonnalla tavoitellaan ja mitä voidaan saavuttaa. Markkinoinnin ja mainonnan suunnittelijoiden tulee tehdä selkeät tavoitteet, mitä mainonnalla halutaan saavuttaa.

Jos haluat oikeasti mitattavia tuloksia, pelkkä julkaisun boostaus ei riitä.

Pelkkä boost-toiminto optimoi julkaisun reagoinneille, eli tykkäyksille. Tämä käytännössä tarkoittaa sitä, että boostattuja julkaisuja näytetään ihmisille, jotka herkemmin reagoivat julkaisuun. Boostaus ei siis ole paras vaihtoehto, kun halutaan sitouttaa ihmisiä ja ohjata liikennettä esimerkiksi kampanjasivulle.

Facebookin mainostyökalulla voidaan luoda erilaisia mainoksia eri tavoitteisiin. Näitä mainostyylejä hyväksikäyttäen voidaan suunnitelmallisesti tavoittaa halutut kohderyhmät ja saada heidät ohjattua kampanjasivulle, verkkokauppaan tai tilaamaan uutiskirjeen.

 

Aloitetaan vuosi 2018 paremmalla mainonnalla

Valtarin mukaan vuonna 2018 mainonta tulee olemaan aiempaa läpinäkyvämpää sosiaalisessa mediassa. Yritysten viestintä ja läsnäolo oman yleisön arjessa tulee myös olemaan rehellisempää, avoimempaa ja asiakaslähtöisempää, kuin koskaan ennen.

Tehdään yhdessä parempaa mainontaa luomalla mainostyökalun kautta konkreettiset tavoitteet mainonnalle. Tätä kautta voimme oppia mainostamaan oikein ja paremmin, oman yleisömme ehdoilla. Tämä on paras keino tavoittaa oikeat henkilöt.

Yhtenä tavoitteena voisikin olla orgaanisten julkaisujen näkyvyyden jatkuva kasvattaminen mainonnan keinoin. Etsitään fanit, sitoutetaan heidät ja ollaan läsnä heidän arjessa.

Kiinnostaisiko sinua ja yritystäsi sosiaalisen median mainontakoulutus heti ensi vuoden alkuun? Istutaanko yhdessä alas ja tehdään mainontasuunnitelma ensi vuodelle? Otetaan tavoitteeksi paremmat mainokset ja orgaanisen näkyvyyden kasvu.

Soita tai laita viestiä, niin keskustellaan lisää ja sovitaan tapaaminen.

EERO LARVUS
Content Specialist
020 7488 874

 

Ps. Minna Valtarin esitysmateriaali tässä: https://www.slideshare.net/SomecoFI/minna-valtari-maksetun-mainonnan-ja-ansaitun-nkyvyyden-yhteispeli

Jaa: