Google Data Studio ei ole ainoastaan työväline datan visualisointiin. Se on väline, jolla sinulle tärkeän markkinoinnin datan saa nopeasti, ajantasaisesti ja ymmärrettävästi yhteen näkymään. Näkymään, josta sitä on oikeasti helppo analysoida ilman, että titteli on data analyst. Ja mikä parasta – vieläpä täysin ilmaiseksi.

Relevanttia dataa haluamistasi tietolähteistä

Google Data Studiossa voit siis luoda haluamiasi raportteja sekä näkymiä, jotka saat visuaalisesti näyttävään muotoon. Data Studio on loistava paikka seurata esimerkiksi valittujen KPI-mittarien toteutumista yhdistellen eri tietolähteitä. Voit kerätä dataa esimerkiksi verkkosivuihisi tai digimainontaasi liittyen – vaihtoehtojen kirjo on valtava. Luonnollisesti datan lähteinä toimivat kaikki Google-tuotteet kuten: Google Analytics, Google Ads, YouTube Analytics, Search Console ja Google Sheets.

Näiden lisäksi integraatioita on saatavilla Facebookiin tai muihin somekanaviin kolmansien osapuolien yleensä maksullisilla lisensseillä. Esimerkiksi Supermetrics tarjoaa eri tietolähteistä valmiita integraatioita järkevin pakettivaihtoehdoin. Yksi Data Studion loistava ominaisuus myös on, että tietolähteistä saatavaa dataa voi yhdistellä keskenään samaan raporttiin tai rakentaa haluamiaan suodattimia datan muokkaamiseksi.

Mitä ja miten Data Studiolla raportoidaan?

Raportin luominen aloitetaan tuomalla halutut tietolähteet Data Studioon, esimerkiksi verkkosivujen data Google Analyticsistä tai maksettu hakukonemainonta Google Adsistä.
Raportin voi luoda Data Studion valmiille pohjalle tai luomisen voi aloittaa tyhjään pohjaan. Apua ensimmäisen raportin tekemiseen löytyy Youtubesta, jossa on useita ohjevideoita aiheesta. Esimerkiksi MeasureSchoolilla on hyviä tutoriaaleja raportin luomiseen Data Studiossa.

Alkuun raportin mittareiden luominen sekä ulkoasun muokkaaminen vaatii jonkin verran työtä, mutta alkuvaivan jälkeen raporttien päivittäminen on helppoa valmiin pohjan päivämääriä muuttamalla. Tiedot pysyvät ajan tasalla ja data päivittyy automaattisesti sitä mukaan, kun sitä kertyy – ilman, että dataa tarvitsee manuaalisesti kerätä seuraavaa raportointikertaa varten.

Raportti antaa paljon liikkumavaraa räätälöinnin suhteen. Raportoitavia mittareita löytyy todella laajasti, joka mahdollistaa lähes tulkoon minkä vain yritykselle relevantin asian mittaamisen, joka löytyy käytetyistä lähteistä. Myös valittujen mittarien kehitystä, esimerkiksi edellisestä kuusta, pystytään seuraamaan lisäämällä ”vertailu edelliseen jaksoon”- asetus mukaan. Dataa saa myös kätevästi kierrätettyä niin laskevaan kuin nousevaankin järjestykseen. Myös visuaalisuutta kaipaavalle Data Studio antaa paljon mahdollisuuksia – raporttiin voi esimerkiksi tuoda yrityksen logon ja ulkoasua voi muokata brändiväreihin sopivaksi.

Valmis raportti aina ajan tasalla ja helposti jaettavissa

Kun ensimmäinen raportti on valmis, kannattaa raportista seuraavan muokkauksen yhteydessä luoda kopio. Tämän jälkeen kaikki muokkaukset kannattaa tehdä kopioon, joka nimetään uudelleen. Edellisen kuukauden raportin kopioiminen säästää raportin alusta luomiselta ja seuraavan kuun raportti valmistuu käytännössä päivämäärät oikeaksi asettamalla.

Valmiin raportin jakamiseen Data Studio tarjoaa muutamia ratkaisuja, kuten linkin ja PDF:n. Linkin voi jakaa joko muokkaus- tai katseluoikeuksilla, riippuen siitä minkälaisia oikeuksia haluat vastaanottajalle myöntää. Automatisointia suosivat voivat ajastaa PDF-muotoisen raportin lähetettäväksi automaattisesti suoraan valittuihin sähköpostiosoitteisiin, esimerkiksi kuukauden välein.

Kaiken kaikkiaan Google Data Studio on äärimmäisen näppärä raportoinnin työkalu, vaikka sen käyttö varsinkin alkuun saattaa tuntua hankalalta. Jos sinua kiinnostaa kuulla lisää Google Data Studion tarjoamista mahdollisuuksista, tarjoamme niin raportointiapua kuin koulutustakin käyttöönoton yhteyteen. Kartoitetaan yhdessä, miten saamme teille tärkeästä datasta kaiken hyödyn irti.

Suvi Hörkkö

Suvi Hörkkö on Ilmeen strategiatiimin inbound-vahvistus, jonka sydän sykkii kaikelle mitattavalle. Suvin työkalupakkiin kuuluvat digimarkkinointi sekä inbound-markkinointi, joilla saavutetaan yrityksen liiketoimintatavoitteita. Yhteystiedot: 040 745 5837 | suvi.horkko@ilme.fi