Kun Facebook lanseerasi vuoden 2019 lopulla Creator Studion, se mullisti jossain määrin somea työkseen tekevien maailmaa. Tarkastelimme tuolloin Creator Studion mahdollisuuksia ja puutteita. Nyt puoli vuotta myöhemmin on hyvä aika palata tsekkaamaan, mitä ominaisuuksia jatkokehityksessä on ilmaantunut. Luettelen tässä henkilökohtaisesti mielenkiintoisimmat ja käyttökelpoisimmat ominaisuudet!

Sisältökirjasto

Kun aiemmin kuvia joutui siirtelemeen Airdropeilla, piuhoilla ja surkeimmillaan sähköpostilla koneelta puhelimella, helpottaa Creator Studion sisältökirjasto tätä huomattavasti. Kuvan tai videon voi julkaista Facebookissa, jonka jälkeen samasta mediasta on helppo luoda myös Instagram-julkaisu. Kuvan pääsee valitsemaan normaalisti julkaisua luodessa, mutta koneelta kuvan lataamisen sijasta kuva valitaan kyseisen sivun sisältökirjastosta. Tämä helpottaa myös saman kuvan julkaisemista useilla tileillä, kun Creator Studiossa voi hallita useita tilejä samanaikaisesti.

Postilaatikko+

Siinä, missä kommenttien hallinnointi ilman some-hallintatyökalua on ollut hankalaa, on Facebook luonut tähän ihan tarpeeksi hyvän ratkaisun. Creator Studion kautta pääsee käsiksi kaikkiin yritykselle tulleisiin viesteihin ja kommentteihin sekä Instagramin että Facebookin puolella.

Paras ominaisuus tässä on kuitenkin se, että viestin voi ohjata kenelle vain firman Facebook Business Managerissa olevalle henkilölle. Tämä helpottaa elämää varsinkin erityisaloilla, jossa markkinointi ei ole paras mahdollinen taho vastaamaan viesteihin ja tarvitaan tietyn alan asiantuntijaa.

Instagram stories -analytiikat

Mikäli stoorit on määritelty sisältöstrategiassanne tärkeäksi, on Creator Studion analyytiikat niihin ihan kätevät. Yksittäisten storyjen tiedot on käyttöliittymän puolesta helpompi tarkistaa Creator Studiosta kuin puhelimesta. Myös muiden julkaisutyyppien perusanalytiikat on helposti saatavilla.

ISO MIINUS

Yksi iso miinus Creator Studiossa on kuitenkin kovien mittareiden puute. Analytiikkatyökalut ovat vielä melko haperot eikä niistä saa irti juuri muuta kuin katselut ja sitoutumiset. Analytiikkoja varten pitänee siis edelleen käyttää jotain muuta työkalua tai mennä käsipelillä (ei kannata). Mutta kehitys kehittyy ja niin edelleen. Vielä jonain päivänä saatamme saada Facebookista irti myös tärkeitä lukuja hyvällä käyttöliittymällä!

Siiri Salo

Siiri on sisältöstrategi ja Instagram Stories -ominaisuuden suurkuluttaja. Mikäli IG:n uusimmat ominaisuudet kiinnostavat, bongaat ne helposti Siirin stooreista. Mutta sivussa saattaa toki tulla hieman muutakin. Instagram: @suurisalo