Moni yritys, tai paremminkin toimitus-, markkinointi- ja viestintäjohtaja, kärsii brändiähkystä. Sanana brändi on kärsinyt inflaation ja sitä tuutataan joka suunnasta. Terminä siihen ladataan toisaalta suhteettomia odotuksia ja toisaalta se on mystifioitu jonkinlaiseksi omaksi luonnonvoimaksi.

Vedä syvään henkeä, nenän kautta sisään ja suun kautta ulos. Mieti mitä yrityksesi brändille kuuluu? Onko kysymys liian abstrakti? Ei hätää – pohdi vaikkapa millaiseksi koet yrityksesi maineen tällä hetkellä. Oletteko tehneet tuotelanseerauksia, jotka eivät ole herättäneet odotettua mielenkiintoa? Onko keskustelu somessa lähtenyt väärille urille tai eivätkö asiat kiinnosta seuraajia? Tunnetaanko yritystä ja sen tuotteita riittävän hyvin vaikkapa potentiaalisten asiakkaidenne keskuudessa? Konkreettisia haasteita siis!

Brändi on yrityksen tärkein omaisuus yhä edelleen. Sen luovat monet osatekijät, joilla yritys ja tuotteet erottuvat kilpailijoistaan. Nämä tekijät vetoavat tunteisiin, mielikuviin ja maineeseen, eivätkä siten ole perinteisiä yrityksen tai tuotteen mitattavia määreitä, kuten yrityksen liikevaihto tai tuotteen fyysinen paino.

1 Rikasta brändiä

Yrityksen markkinointi ja viestintä ajautuu kuin huomaamatta autopilotille. Vuodet seuraavat toisiaan ja vuosikelloon vaihdetaan päivämäärät. Pohdi miten maailma on muuttunut yrityksen ja tuotteiden ympärillä – ketkä tuotteita tekevät ja ketkä niitä ostavat? Kenen tulisi ostaa? Tuo näitä ajatuksia brändin ääreen päivittäin ja osaksi markkinointia ja viestintää.

2 Aseta etappeja ja tavoitteita

Mieti millaista muutosta haluat saada aidosti aikaiseksi. Tai haluatko ylläpitää nykyistä tilaa? Olipa kyse imagosta, maineesta tai mielikuvasta – ja lopulta myynnistä, uskalla asettaa tavoitteita ja välietappeja. Ja mitä selkeämmin tavoitteet pystyy määrittämään ja asettamaan, sitä helpompi niitä kohti on edetä.

3 Etene ajatuksella

Kun vuosikello tikittää ja teet toimenpiteitä matkan varrella, pohdi ajatuksella jokaisen toimenpiteen kohdalla voisiko sen tehdä tehokkaammin tai voisiko työn osin tai kokonaan ulkoistaa. Kaikkea ei tarvitse, eikä pidä tehdä itse – tunne oma osaamisesi ja ulkoista työtä niille, jotka voivat mahdollisesti tehdä työn kokonaisuudessaan tehokkaammin. Näin voit keskittyä olennaiseen.

4 Katso ympärillesi ja avaa silmät – näe isommat trendit ja pienet signaalit

Seuraa mitä ympärillä tapahtuu: katso uutisia ja kuulostele tuttavapiiriä. Ympärillämme tapahtuu jatkuvasti muutoksia, jotka vaikuttavat joko suoraan tai välillisesti brändiin ja sen markkinointiviestintään, vaikka aihe ei suoraan liittyisikään toimialaan. Keväällä koronan ensimmäinen aalto varmasti herätti monet isoon muutokseen. Ota keväästä vaarin, ja ala seuraamaan myös pienempiä signaaleja. Tee korjausliikkeitä tarvittaessa.

5 Seuraa eri kanavia

Vaikka brändisi ei toimisi kaikissa kanavissa aktiivisesti tai lainkaan, niin asiakkaat, sidosryhmät ja kilpailijat voivat niissä olla. Kuulostele ja seuraa esimerkiksi eri sosiaalisen median kanavia. Tutki brändiisi ja sen toimialaan liittyviä keskusteluita eri aihetunnisteiden eli hashtagien takana. Voitko oppia jotain uutta kohderyhmästäsi?

6 Pysähdy toimenpiteiden välillä

Suoritetaanko teillä vuosikelloa sen kummemmin ajattelematta? Pysähtyminen tarkoittaa, että ennen vuosikellon seuraavaa steppiä täytyy tutkia ja pohtia miten toimenpiteet siihen mennessä ovat onnistuneet. Onko suunta oikea? Tarvitseeko tehdä muutoksia toimintaan? Muutoksiin on helpointa reagoida välittömästi.

7 Kuuntele organisaatiotasi

Älä unohda kuunnella organisaatiosi sisäistä ääntä. Seuraa tuotantoa, myyntiä, johtoa – koko kokonaisuutta laajasti. Nouseeko sisäisesti asioita, joihin brändin tulisi reagoida hyvissä ajoin? Uskalla myös keskustella brändistä sisäisesti – mitä se tarkoittaa työntekijöille ja mitä näkökulmia heillä olisi sen kehittämiseen.

8 Kävele kilometri asiakkaasi saappaissa

Vaihda rohkeasti välillä näkökulmaa. Astu asiakkaasi asemaan ja pohdi, miten hän kokee brändin arjessaan. Onko asioita, joissa voisitte olla paremmin läsnä? Mitä asiakas tarvitsee tässä hetkessä?

9 Innostu – se tarttuu

Erityisesti mainonnassa puhutaan rohkeudesta, joskus jopa röyhkeydestä, tehdä tai sanoa jotain mitä muut eivät olet tehneet. Sekin voi olla keino erottautua muista, mutta aito innostuminen ja ylpeys omasta brändistä on tämän päivän rohkeutta. Uskalla kokeilla ja epäonnistua – mitä aidompi brändi on kuluttajalle, sitä inhimillisemmin siihen suhtaudutaan. Tällöin myös pienet virheaskeleetkin annetaan anteeksi.

Karri Harju

Karri Harju on brändi- ja PR-spesialisti ja hän on työskennellyt Ilmeellä vuoden. Karrin sydän sykkii strategiselle viestinnälle, PR:lle sekä lifestylebrändeille. Yhteystiedot: 044 201 1077 | karri.harju@ilme.fi