B2B-konsepti ei ole boring to boring

Emilia Seppälä

B2B-konsepti ei ole boring to boring

Konsepti on markkinoinnin sulatusuuni, johon lykätään tyytyväisenä isojakin kokonaisuuksia. Toki on olemassa konseptisuunnitelmia, -myymälöitä ja -autoja sekä iso kasa palvelu-, sisältö- ja mainoskonsepteja, mutta miten B2B-markkinoille kohdennetussa konseptoinnissa pidetään luova ote?

Se pakollinen osio: konseptin määritelmä?

Konseptilla on niin monta määritelmää kuin selittäjää. Yksinkertaistetaan konseptin konseptia: konsepti on idea ja lyhyt kuvaus idean toiminnasta. Ei kannata asettaa konseptille liikaa paineita, sillä jo hyvin jäsennelty ajatus kantaa konseptoinnissa pitkälle.

Kuten kaikessa luovassa työssä, myös konseptoinnissa toimivan idean keksiminen on yleensä vaikeinta. Inspiraatiota kannattaa ammentaa kaikesta, sillä ideoita voi löytyä mitä epätodennäköisistä paikoista. Pidä silmät auki; Kummelin sketsistä tai Indiana Jonesista voi löytyä mielenkiintoisia ja hyödynnettäviä ideanjyviä. Epätodennäköiset parit viihtyvät keskenään, vastakohdat täydentävät toisiaan…

Ajatuksesta käytäntöön

Hyvä konsepti jalkautuu moneen mediaan ja käyttötarkoitukseen. Pidä nämä kysymykset mielessä: mitä tehdään, miksi, kenelle ja miten? Parhaimmassa tapauksessa kohderyhmät, tavoitteet ja kanavat ruokkivat inspiraatiota. Onko kohderyhmänä yrityksen kaluston huoltovastaava? Mieti, millaisella konseptilla saat heidän ”pyöränsä pyörimään”.

”Pidä konseptoidessa nämä kysymykset mielessä: mitä tehdään, miksi, kenelle ja miten?”

Emilia Seppälä, sisältöspesialisti, Mainostoimisto Ilme

Miten B2B eroaa B2C:stä?

B2B-puolella palvelut ja tuotteet kohdennetaan yrityksille, ammattilaiskäyttöön. Yritysasiakkaat haluavat tehdä ostovalintoja, jotka hyödyttävät yritystä ja janoavat ratkaisuja, jotka parantavat heidän liiketoimintaansa.

Työminä ja vapaa-ajan minä ovat yleensä kaksi eri asiaa. Tämä näkyy usein kohdennetuissa markkinointikärjissä: vapaa-ajan minulle tyrkytetään tunteita ja paatosta, työminälle logosta, dataa ja faktoja.

Työminäkin on kuitenkin ihminen, joten miksei vetoava konsepti voisi hyödyntää tunteisiin ja oivallukseen liittyvää vuorovaikutusta? Pidä data ja faktat osana kokonaisuutta, mutta lisää fiilistä ja maustetta mukaan. B2B-puolen konseptitkin saavat kuulua ja näkyä.

Esimerkkinä täysin fiktiivinen konseptiaihio:

”Uusi palvelumme paransi jäljitettävyyden sataan prosenttiin.”

Tosi kiva! Nyt lisätään siihen kattoajatus:

Pysy jäljissäsi.

Uusi palvelumme ”jäljitysbarometri 2000xyz” takaa 100 % jäljitettävyyden. Se tuo tärkeää mielenrauhaa työntekoon, jotta pysyt jäljissäsi.

  • Konsepti esittelee ajatuksen mielenrauhasta, jonka uusi palvelu takaa. Se tuo framille lupauksen, joka nojaa muuhunkin kuin dataan, vaikkakin ottaa siitä tukea.
  • Kohderyhmänä toimii ylityöllistetyt henkilöt, jotka saavat niin omaan työtaakkaansa helpotusta kuin tärkeää liiketoiminta-apua yritykselleen.
  • Sanaleikittely jäljissään (järjissään) pysymisestä saattaa kiinnittää nopean someselailijan tai tiekyltin ohi ajavan huomion.
Kaipaatko apua konseptointiin?

Kiinnostuitko tästä aiheesta?

Jätä yhteystietosi, ja otamme sinuun yhteyttä.

    Tätä lomaketta suojaa Google reCAPTCHA, ja Googlen tietosuojakäytäntöä ja käyttöehtoja sovelletaan.

    Emilia Seppälä

    Sisältöasiantuntija

    040 129 9758