Älä pelkää V-sanaa

Karri Harju

Älä pelkää V-sanaa

Viestintä. Se on monelle markkinoijalle hankala sana. Se ei ole ihan pelkkiä sisältöjä ja vaikka viestintä voi hyvin toteutettuna edistää myyntiä, se ei ole täysin kaupallistakaan sanomaa. No voi v☠️💥stintä!

Miksi viestintä on nyt kuuma juttu? Korona on haastanut monia toimialoja. Toisaalla on joillain aloilla kovin kiire viestijämuistiin ja toiset korisevat kuolonkorinaa. Olipa tilanne kumpi tahansa, alalla kuin alalla on herätty viestinnän vajeeseen. Miten asiakkaat tai sidosryhmät tavoitetaan, kun toimituksessa on viivettä, palvelujen laajuus muuttuu tai kun yrityksen liiketoimintamalli on yhdessä yössä kääntynyt ylösalaisin?

Nämä asiat koskettavat muitakin kuin ostohousut jalassa olevaa asiakasta, mutta eittämättä häntäkin voi kiinnostaa palveleeko yritys samaan tapaan kuin aiemminkin. On ymmärrettävä, että kaikkea ei voi ympätä nokkelaan copy-tekstiin tai sukkelaan call to actioniin. On oikeasti kerrottava asioista siten kuin ne ovat. Se voi pelottaa, jos niin ei ole tarvinnut tehdä.

Viestinnällä on siis merkitystä. Siis sillä, että mietitään mitä kerrotaan ja kenelle kerrotaan. Kaiken viestinnän ei ole tarkoitus johtaa kauppaan, vaan se luo edellytykset sille, että kauppaa voidaan edes tehdä. Viestinnällä ylläpidetään tunnettuutta, imagoa ja mainetta niin asiakkaiden, tavarantoimittajien, päättäjien kuin oman henkilökunnan keskuudessa. Ja kun pelikaani lentää turbiiniin tai silloinkin, kun mitään ei tapahdu, täytyy ne lähellä olevat ihmiset pitää tietoisina missä mennään. Viestintä tapahtuu aina ihmiseltä ihmiselle – silloinkin, kun heidän välissään olisivat kylmät Y-tunnukset.

Miten teillä menee?

Kaiken kattavan viestintävinkkilistan tekeminen ei varmaan ole tolkullista, mutta tsekkaa nämä! Miten teillä onnistuu?

Sisäinen viestintä

Kahvihuoneet ovat hiljentyneet ja työntekijät ovat jo hyvin tottuneet etätyöhön. Miten varmistat, että tieto kulkee ja yhteisöllisyys säilyy? Onko teillä keinoja yrityksen toimintakulttuuria ylläpitävään sisäiseen viestintään riittävästi.

Työantajamielikuva

Korona-aika on mullistanut työmarkkinat. Varsinkin asiantuntijatehtävässä työn tekemisen paikalla ei ole enää merkitystä, ja monet miettivätkin nyt oman työn mielekkyyttä. Rakenna työnantajamielikuvaa, sitouta työntekijälähettiläät ja nappaa alan parhaat osaajat!

Sidosryhmät

Takkuaako toimitukset tai onko muita ongelmia, jotka johtuvat vaikkapa tavaran saatavuudesta tai logistiikan häiriöistä? Vaikka monet asiat hoituvatkin automatiikalla, niin tärkeisiin sidosryhmiin systemaattinen yhteydenpito auttaa ennakoimaan organisaatioisi tarpeita ja siten sitoutua yhteistyöhön kanssanne paremmin. 

Tunnettuus

Onko teillä menty koronamankeli vaikeuksien kautta voittoon tai no ainakin pysytty hengissä? Toiko korona teille aivan uusia ja yllättäviä mahdollisuuksia ja liiketoimet kukoistavat? Uskon, että jokaisella yrityksellä on uutinen kerrottavan. Sellainen, jolla voi olla merkitystä. Milloin te olette olleet viimeksi ansainneet näkyvyytenne mediassa?

Organisaatiomyllerrykset

Korona on voinut aiheuttaa monenlaista uudelleenjärjestymistä yrityksissä. Yhteistoimintaneuvotteluita on voitu käytyä hyvässä tai ei-niin-hyvässä hengessä. Olipa YT-jyrinät edessä, käynnissä tai takana, niiden aikana viestinnällä vältetään monet sudenkuopat, tai ainakin silotetaan töyssyt, jotka voivat rikkoa niin sisäistä dynamiikkaa kuin pahimmillaan näkyä ulospäin saakka organisaation normaalin toimintakyvyn merkittävänä heikkenemisenä.

Minna Tuovinen

Ota yhteyttä!

Lisätietoja antaa

Minna Tuovinen

Myynnin asiantuntija

045 679 0821