LUOVUUTTA PERKELE!

Niin kuin hiihtäjät huutavat ladulla havuja, pitäisi meidän työelämässä karjua: ”Luovuutta perkele!”. Sillä luovuuden avulla ratkaistaan monet tulevaisuuden ongelmat, viestitään erottuvasti ja mielenkiintoisesti sekä luodaan uutta liiketoimintaa.

Tulevaisuus on luovuuden kulta-aikaa
Luovuuden merkitys tulee nousemaan yhdeksi tärkeimmäksi ominaisuudeksi työelämässä lähivuosien aikana. Suurelta osin tämä johtuu automaation ja tekoälyn kehityksestä, jotka vapauttavat aikaa rutiininomaisilta töiltä kriittiseen ja luovaan ajatteluun. Tämä on nähtävissä mm. Maailman talousfoorumin raportista, jossa vuonna 2020 kolmeksi tärkeimmiksi työelämässä tarvittaviksi taidoiksi on nostettu ongelmanratkaisukyky, kriittinen ajattelu ja luovuus. Nämä taidot muodostavat yhdessä kokonaisuuden – vaikeiden asioiden ratkaisemiseen tarvitaan juuri luovuutta ja kriittistä ajattelua.

Erotu tai kuole
Jo nyt jokapäiväinen arki pommittaa viestejä ja sisältöjä päin näköämme yhä kiihtyvällä tahdilla. Digitalisaatio on antanut kaikille mahdollisuuden tuottaa viestejä ja sisältöjä laajoille yleisöille – kaikki toimijat ovat tämän suhteen samalla viivalla. Viestejä pusketaan maailmalle, mutta huolestuttavan moni ei kiinnitä juuri minkäänlaista huomiota niiden laatuun. Suurin osa näistä sisällöistä kelpaisi pellolle lannoitteeksi jos sinnekään. Unohtakaa viestien määrä ja keskittykää laatuun.

Nyt ja etenkin tulevaisuudessa on entistä kriittisempää muotoilla viestit kiinnostaviksi ja sisällöt timanttisiksi sekä relevanteiksi kohderyhmille. Täytyy olla uniikki ja tuottaa vastaanottajalle oikeaa arvoa – on erotuttava muista laadulla ja oivaltavuudella. Huonot ja keskinkertaiset viestit ohitetaan – piste. Odotan innolla sitä päivää kun tulevaisuudessa jotkin Bullshit Cleaner® -teköälyt suodattavat mediavirrasta pois kaikki turhat ja keskinkertaiset sisällöt. Ai sitä autuutta!

Tehoja luovuudesta
Monelle luovuus työelämässä saattaa vielä näyttäytyä hörhöilynä tai muuna yhtä virheellisenä ajatuskuvana ehkä jopa rahan haaskauksena. Suomessa tekniset innovaatiot koetaan positiivisina, mutta samaa ei välttämättä osata ajatella luovasta mainonnasta tai oivaltavasta brändäyksestä. Brändi on kuitenkin yrityksen tärkein voimavara.

Luovuus on erittäin vaativaa ajatustyötä, jonka arvo on todennettavissa monella tavalla. Esimeriksi luovuudesta palkitut mainoskampanjat ovat 12 kertaa tehokkaampia verrattuna muihin kampanjoihin. Tämä selviää Thinkbox:in ja IPA:n 2011 julkaistusta tutkimuksesta. Miettikää – kaksitoista kertaa tehokkaampia! Sen jos jonkin pitäisi kertoa miksi luoviin ideoihin kannattaa panostaa ja uusia, vähän pelottaviakin ajatuksia pitäisi arvostaa ja uskaltaa kokeilla.

Luovuus johdattelee aina epämukavuusalueelle pois turvallisesta ja totutusta, mutta se on ainut tie muutokseen ja parempiin lopputuloksiin. Loppupeleissä luovuus on todella yksinkertainen asia – se on kyky nähdä itsestään selvä, jota kukaan muu ei ole nähnyt. Joten, eiköhän avata yhdessä silmät ja aleta näkemään.

P.S. Anteeksi kirosanojen käyttö tekstin yhteydessä.

Antti Toivanen
Senior Art Director, Creative Lead
Ilme Oy

Lähteet:
World Economic Forum – The 10 skills you need to thrive in the Fourth Industrial Revolution:
https://www.weforum.org/agenda/2016/01/the-10-skills-you-need-to-thrive-in-the-fourth-industrial-revolution/

Thinkbox:in ja IPA:n 2011 julkaistu tutkimus – The Gunn Report ja IPA Effectiveness Databank:
https://www.thinkbox.tv/Research/Thinkbox-research/The-link-between-creativity-and-effectiveness

Jaa: