Siirry pääsisältöön

ValtraUutta strategiaa ilmentävän brändi­uudistuksen muotoilu globaaliin markkinaan

Valtra päivitti strategiansa alkuvuodesta 2020. Päivityksen myötä myös brändi-identiteetti haluttiin uudistaa vastaamaan strategian mukaisia tavoitteita. Valtra-traktoreiden uusi sukupolvi lanseerattiin virtuaalisesti syksyllä 2020 uuden mallisarjan myötä. Virtuaalilanseeraus tarjosi täydellisen mahdollisuuden uuden brändi-identiteetin ensiesittelyyn.

Ratkaisu

Valtran tekemisen keskiössä on suoraviivainen toimintatapa, joka näkyy asiakkaalle käytön ja työskentelyn helppoutena, sujuvuutena sekä tehokkuutena. Tämä One step less -filosofia sekä selkeästi tunnistut asiakastarpeet toimivat ajurina myös brändiuudistuksessa.

Suunnittelussa kiteytimme Valtra-brändin tärkeimmät ominaisuudet ja uudistimme visuaalisen ja viestinnällisen identiteetin vastaamaan päivitettyä strategiaa. Uudistuksen visuaalinen symboli on Valtran toimintatapaa kuvastava graafinen elementti, Valtra Streamline, joka kuvastaa Valtran suoraviivaisuutta ja sujuvuutta, ja joka saa muotonsa Valtra-traktorin keulan muotokielestä ja Valtra-logon V-kirjaimesta.

Uudistuksen yksi tärkeä tavoite oli yhdenmukaistaa Valtran brändi-identiteetti koskemaan myös Brasilian markkina-aluetta. Brasilia, jossa valmistettavat koneet ovat keltaisia, käyttää luomaamme visuaalista identiteettiä, mutta omalla, keltaisella värityksellään.

Mitä teimme

Brändi-identiteetin muotoilu sisälsi Valtran visioon, missioon ja strategiaan pohjautuvan viestinnällisen identiteetin (bränditarina, brändin kiteytys, brändiattribuuttien määrittäminen ja avaaminen, äänensävyn määrittely ja auki kirjoittaminen) sekä visuaalisen identiteetin luomisen ja havainnollistamisen eri käyttötarkoituksiin.

Kaikki Valtran markkinointi-, myynti- ja konserniviestinnän materiaalit ja työkalut päivitettiin uuden brändi-identiteetin linjausten mukaisiksi. Jalkautusvaihe ja uusien määrittelyjen käyttöönotto kaikilla markkina-alueilla ja kaikessa tekemisessä oli uudistuksen läpiviennin kannalta tärkeää. Tätä helpottamaan suunnittelimme ja tuotimme esimerkein varustetun ohjeistuksen sekä päivitimme muutokseen tarvittavat digitaaliset työkalut.

Lanseerauksen jälkeen uusi brändi-identiteetti omaksuttiin nopeasti ja otettiin käyttöön kaikissa Valtran materiaaleissa.

Onnistumiset, tulokset

Valtra-traktorien uusi sukupolvi ja uudistettu identiteetti näkivät päivänvalon uuden G-sarjan kansainvälisessä virtuaalilanseerauksessa elokuun 2020 lopussa. Suunnittelimme myös G-sarjan lanseerauskonseptin Experience the simplicity of Genius, joka kuvastaa digitaalisuuden mahdollisuuksia sekä etuja, jotka traktorin omistaja ja käyttäjä saavuttavat Valtran Smart Farming -teknologiaa hyödyntämällä. Lanseerauksen jälkeen uusi brändi-identiteetti omaksuttiin nopeasti ja otettiin käyttöön kaikissa Valtran materiaaleissa.

Projekti on loistava esimerkki siitä, miten pitkän kumppanuuden aikana saavutettu yhteisymmärrys ja luottamus mahdollistavat luovuuden ja uusien alkujen syntymisen.

Valtran brändi-identiteetin uudistus tapahtui pienen tiimin intensiivisenä työskentelynä, jossa eri ideoita kokeiltiin matalalla kynnyksellä ja tiiviissä yhteistyössä asiakkaan kanssa. Projekti on loistava esimerkki siitä, miten pitkän kumppanuuden aikana saavutettu yhteisymmärrys ja luottamus mahdollistavat luovuuden ja uusien alkujen syntymisen.

Anna Valkonen, Luova strategi

Valtra Oy Ab

Valtra Oy Ab on Suomessa toimiva, yhdysvaltalaiseen AGCO-yhtiöön kuuluva traktoreiden ja maatalouskoneiden valmistaja, joka tunnetaan pohjoisista juuristaan ja traktoriensa helppokäyttöisyydestä, luotettavuudesta ja monipuolisuudesta. Valtran traktoreita valmistetaan Keski-Suomessa Suolahdessa ja Mogi das Cruzesissa, Brasiliassa. Valtra työllistää yli 1700 työntekijää ja Valtran koneita myydään yli 75 maassa.